Muurkasten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door bee-tree » vr 29 jan 2021, 21:15

Sarah, voorlopig moet je nog niets doen,; ook niet hard op het plat dak lopen;
dat geldt óók voor de reparateur. Er kan door trillingen of beroering zodanige
onrust in de bijentros ontstaan, zeg maar reuring, dat de bijen uit elkaar gaan
en zich van de schrik ontlasten van de onverteerbare resten in de endeldarm.
Dat gedrag wordt ROER genoemd. De bijen besmetten elkaar dan kortgezegd met
ziekteverwekkende darmbacteriën. Je moet wachten met verstoringen tot na de
reinigingsvlucht en wellicht nog langer. Nota bene ; Aan ROER gaat het volk dood.

Je krijgt met geduldig wachten de gelegenheid om te lokaliseren waar de raten
zitten. Markeer die plek met 'n bloempot . Misschien is het bouwtechnisch
mogelijk daar tijdelijk 'n gaatje te boren en een kastrand met enkele ronde
gaten als vliegopeningen er overheen te zetten en deze bak te voorzien van raten
en deksel. Daar kan en zal het volk wel intrek in nemen. Zj. :b10:
P.S. Waarvoor wordt het plat dak gebruikt ? Volgens de bouwverordening moet 'n plat dak
75 kg per vierkante meter kunnen dragen. Dus je kunt er 'n dakvolk van maken
met enige bloemplanten er omheen.

Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door Sarah2 » wo 10 feb 2021, 20:03

Het afdak wordt gebruikt vanaf mei tot december om een groot aantal van mediterrane en andere niet-wintervaste potplanten te zetten. Tot hiertoe hebben we wel nooit onrust in de bijen gezien als we er op lopen, of planten binnen- of buiten zetten. We denken dat ze waarschijnlijk het meeste kans hebben vlak aan de rand of in de spouwmuur want ze reageren bijna alleen zichtbaar als er veel activiteit is direct aan of onder hun ingang. (Ben al eens rap moeten gaan lopen toen ik vlakbij een raam aan't schilderen was.) Dus we gokken dat het nest niet al te ver is van de ingang. Worden bijennesten eigenlijk groter met de tijd? Dan zitten ze misschien na al die jaren toch al verder dan we verwachten.

Een kast op het afdak zelf is geen optie aangezien het veel gebruikt wordt door mijn vader, die allergisch is aan bijensteken. En ook de planten nemen praktisch alle beschikbare plaats in.

Muurkasten zou ons het best in staat stellen samen te leven zonder elkaar te veel te storen. Ik weet nu in ieder geval dat ik er niet op moet rekenen dat ze zelf zouden verhuizen maar zelfs als nog andere bijennesten de kasten innemen, zullen we in ieder geval niet zonder bijen vallen mocht de muurnesten de winter eens niet overleven en we de vliegopening in de muur met een gerust hart kunnen dichtstoppen.

Nu is het een kwestie van de bijenkasten te regelen voor de bijen wakker worden. Dus alle advies op dat punt is meer dan welkom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten