versterken volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

versterken volken

Bericht door AndreHakvoort » ma 01 feb 2021, 10:58

Goedemorgen imkervrienden,

op het moment heb ik 3 buckfast volken met 2x F1 van 2020 en 1x P moer van 2020.

en ik heb nog een bastaardvolk buiten de stal staan.

Nu wil ik straks (maart) dat bastaardvolk gebruiken om de overige 3 volken te versterken, indien nodig.
uiteraard zonder bastaard koningin.

Vraag is nu, is dit mogelijk door enkele ramen met broed over te hangen?

En dan om en om zoals imkerpedia aangeeft of juist het huidige broednest zoveel mogelijk intact houden?

toevoeging: de 3 buckfast volken zijn met apiguard behandeld en hebben bijna geen mijtenval. Bastard volk is niet behandeld...

Hartelijke groet,
André

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door Fish » ma 01 feb 2021, 13:46

Mogelijk? Zeker.

Hoe je het doet maakt niet veel uit, zolang je maar een beetje een bol vorm in het nest blijft houden. Hangt dus ook af van hoe groot het broednest van beide volken is, wat de beste manier zou zijn.

Voor je zoiets doet zou ik toch even de mate van besmetting van het bastaard volk willen weten, die mijten zitten allemaal in het broed dat je overhangt.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door AndreHakvoort » ma 01 feb 2021, 15:07

Fish schreef:
ma 01 feb 2021, 13:46
Mogelijk? Zeker.

Hoe je het doet maakt niet veel uit, zolang je maar een beetje een bol vorm in het nest blijft houden. Hangt dus ook af van hoe groot het broednest van beide volken is, wat de beste manier zou zijn.

Voor je zoiets doet zou ik toch even de mate van besmetting van het bastaard volk willen weten, die mijten zitten allemaal in het broed dat je overhangt.
inderdaad, dan zou ik dat eerst die mijtenbesmetting moeten vaststellen.. misschien toch beter dan om zodra het beschikbaar is bij mijn leverancier een bevruchte P of F1 moer aanschaffen en laten inlopen

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door AndreHakvoort » wo 03 feb 2021, 08:32

Overigens is het wel zo, dat het volk dat ik wil samenvoegen met de 3 buckfastvolken op zeer oude ramen zit. Collega imker is gestopt ivm allergie en ik mag zijn stal en 2 bijenkasten overnemen/beheren.

dus ik wil sowieso van die raat af. Kan ik dan ook de koningin eruit halen, het volk afslaan in een emmer oid en dan de bijen verdelen over de 3 bakken?

of zou de mijten populatie op de bijen te hoog zijn?

Die zullen in maart ook al in het broed zitten en de mijten zullen dus grotendeels in het broed zitten toch?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door Fish » wo 03 feb 2021, 12:08

Als je bang bent voor mijten op bijen, dan is het vrij eenvoudig ze te behandelen met oxaal als ze in de emmer zitten.

Hoe je emmer verdeeld over de drie bakken weet ik zo snel nog niet, ik ben altijd erg voorzichtig met het toevoegen van bijen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door tomer » wo 03 feb 2021, 16:34

Je wil de buckfastvolken dus extra versterken om naar de kersen te gaan, maar is het wel nodig? Zijn de volken zo niet sterk genoeg? En waarom wil je er per se mee reizen?
Volgens mij neem je een onnodig risico op besmetting met extra mijten (en virussen) door er vreemde bijen bij te kiepen. Bastaardbijen bij buckfast kiepen op zich is ook al een onnodig risico.
En wat ga je dan doen met de ramen broed van het bastaardvolk als je enkel de bijen toevoegt?
Je kan de oude ramen van het bastaardvolk snel kwijtraken als je er een nieuwe bak opzet met moerrooster en wanneer deze uitgebouwd is de koningin verplaatsen. Na 3 weken is al het (werkster)broed in de onderste bak uitgelopen. Evt omvormen naar buckfast indien gewenst.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: versterken volken

Bericht door AndreHakvoort » do 04 feb 2021, 08:41

tomer schreef:
wo 03 feb 2021, 16:34
Je wil de buckfastvolken dus extra versterken om naar de kersen te gaan, maar is het wel nodig? Zijn de volken zo niet sterk genoeg? En waarom wil je er per se mee reizen?
Volgens mij neem je een onnodig risico op besmetting met extra mijten (en virussen) door er vreemde bijen bij te kiepen. Bastaardbijen bij buckfast kiepen op zich is ook al een onnodig risico.
En wat ga je dan doen met de ramen broed van het bastaardvolk als je enkel de bijen toevoegt?
Je kan de oude ramen van het bastaardvolk snel kwijtraken als je er een nieuwe bak opzet met moerrooster en wanneer deze uitgebouwd is de koningin verplaatsen. Na 3 weken is al het (werkster)broed in de onderste bak uitgelopen. Evt omvormen naar buckfast indien gewenst.
of het nodig is weet ik pas eind februari/begin mei. Tis meer omdat ik dat volk kwijt wil en het toch een goede bestemming wilde geven door er andere volken mee te versterken.

reizen is geen must, maar heb het vorig jaar ook gedaan en vind het ook leuk. hopend op een mooie honingopbrengst. Ik ga ook niet met alle 3 de volken op pad, max 2.

maar ik ga hem wel omvormen naar buckfast als de 3 hoofdvolken een goede ontwikkeling hebben in maart.

overigens zal er eind februari nog niet veel broed in het bastaard volk zitten en de kippen zijn er verzot op :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten