voorbereiden kersenbloei

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

voorbereiden kersenbloei

Bericht door AndreHakvoort » ma 01 feb 2021, 15:24

Goedemiddag!

Vorig jaar April heb ik voor het eerst met 1 volk (toen had ik nog 1 volk) bij een kersenkweker gestaan. Onervaren en onvoorbereid had ik het volk daar neergezet met een HK vol kunstraat omdat ik als beginner nog geen uitgebouwd raat had.

Opbrengst, zeer weinig. HK waren ze begonnen uit te bouwen en in BK wel wat nectar opgeslagen, maar voor 2 volle weken, bar weinig.

Dit jaar hoop ik met 2 of 3 volken in de kersen te gaan, dit keer wel met een uitgebouwde HK bovenop.

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze 2 of 3 volken zo sterk mogelijk zijn eind maart / 1e week van April om het dit keer tot een succes te maken?

hoor graag!

MVr.gr.
André

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: voorbereiden kersenbloei

Bericht door Primus » ma 01 feb 2021, 15:31

AndreHakvoort schreef:
ma 01 feb 2021, 15:24
Goedemiddag!


Hoe kan ik er voor zorgen dat deze 2 of 3 volken zo sterk mogelijk zijn eind maart / 1e week van April om het dit keer tot een succes te maken?

hoor graag!

MVr.gr.
André
Goeiemiddag,

je kan er nu een pak voederdeeeg op leggen of wachten tot begin maart en dan de twee ramen met voedsel die dicht tegen het broednest aanzitten met een ontzegelvork openkrabben dan wordt de koningin xtra geprikkeld om eitjes te leggen. Maar een vroege wilgenbloei geeft ook htzelfde of nog beter effect.
MVG CP

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: voorbereiden kersenbloei

Bericht door AndreHakvoort » ma 01 feb 2021, 15:39

Goeiemiddag,

je kan er nu een pak voederdeeeg op leggen of wachten tot begin maart en dan de twee ramen met voedsel die dicht tegen het broednest aanzitten met een ontzegelvork openkrabben dan wordt de koningin xtra geprikkeld om eitjes te leggen. Maar een vroege wilgenbloei geeft ook htzelfde of nog beter effect.
MVG CP
[/quote]

1 volk heb ik al op mijn nieuwe stal staan waarnaast enkele boswilgen bloeien, die zullen dan zeker profijt hiervan hebben want vorig jaar was het een ware bijenwolk op die wilgen :)

2 andere volken staan nog op de oude stand, die wilde ik na de kers juist op de nieuwe stal neerzetten omdat ze dan mooi 3-4 weken buiten een straal van 6 km hebben gestaan.

ik heb wel pakken fondabeefruc, maar misschien is het dan beter om die 2 volken nu te verplaatsen naar de nieuwe stand?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 72 gasten