Gist uit honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
thomaskreeke
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 14:44
Contacteer:

Gist uit honing

Bericht door thomaskreeke » do 04 feb 2021, 15:00

Hallo Allemaal,

Dit is meer een vraag over de honing die bijen in Nederland maken en niet zozeer over het bijenhouden zelf, maar ik hoop dat jullie bereid om met mij mee te denken over het volgende :D

Ik ben een hobby brouwer uit Eindhoven en ik ben op zoek naar een lokale gistsoort om bier mee te vergisten. Nu las ik ergens dat bijen, en daarmee dus ook de honing, vaak gisten bevatten en bij zich dragen. Nu leek het mij interessant om dat soort gisten te gebruiken voor het vergisten van bier.

Het plan is vervolgens om lokale honing bij een imker te kopen, en vervolgens met water aan te lengen om de gisten hieruit op te kweken. Na een paar zuiveringsstappen hoop ik dan een gistsoort te isoleren die geschikt is als biergist. Zou zo'n soort plan mogelijk zijn? Is er misschien iemand die hier eerder van heeft gehoord of ervaring mee heeft?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groetjes Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door Hans van der Post. » do 04 feb 2021, 17:24

De gisten die in honing zitten - en op bijen - zijn wilde gisten (vrij uit de natuur)
Ik lever honing aan een bierbrouwerij ze ontsmetten de honing voordat ze aan het brouwsel toevoegen.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door Eddy Geurtsen » do 04 feb 2021, 19:10

Bij het maken van mede begin ik altijd met een giststarter (met geselecteerd gist), juist om de aanwezige wilde gisten geen kans te geven. Het lijkt me niet verstandig om juist op zoek te gaan naar een of ander wild gist dat het heel goed doet. De kans dat het niet goed gaat, is vele malen groter dan de kans dat het succesvol is.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door Tieme » vr 05 feb 2021, 12:17

Met wilde gist worden toch heerlijke bieren gebrouwen zoals de guezes. Of dat met gist uit honing lukt weet ik niet.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door Fish » vr 05 feb 2021, 13:15

Ik denk maar even hard op mee, een kant en klaar antwoord heb ik niet.

Honing ontstaat voornamelijk door enzymen, vergisten moet eigenlijk worden voorkomen. Als de honing te vochtig is kan het alsnog gisten, maar of je deze gisten in een potje honing terugvindt weet ik niet.

Daarentegen, de bijen laten stuifmeel wel vergisten in de kast. Dit bijenbrood is misschien nuttiger om te bekijken als je een gist zoekt die toevallig ook leuk reageert met mout.

Mede maak je tegenwoordig met (voornamelijk) wijngisten. Deze doen het niet zo goed met mout. Je kan mede ook maken met wilde gisten, maar dat is net als met hagel schieten. Grote kans dat het geen lekkere mede wordt. Maar voor jouw doel misschien het proberen waard? Ik dacht dat deze gisten uit de lucht kwamen, niet van de honing zelf. Dan is het eigenlijk hetzelfde als bier wild laten vergisten, wat wel vaker wordt gedaan.

Kortom, puur experimenteel gezien, als ik iets zou moeten proberen zou ik een raam stuifmeel proberen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door A.A. Staals » vr 05 feb 2021, 13:46

Fish schreef:
vr 05 feb 2021, 13:15

Daarentegen, de bijen laten stuifmeel wel vergisten in de kast. Dit bijenbrood is misschien nuttiger om te bekijken als je een gist zoekt die toevallig ook leuk reageert met mout.
Bijenbrood heeft melkzuurfermentatie ondergaan (zuurkool). Lijkt mij ongewenst voor mout.

ad staals

thomaskreeke
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 14:44
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door thomaskreeke » vr 05 feb 2021, 14:44

Dank allemaal voor de reacties!

Het zal hoe dan ook een beetje experimenteel worden, maar dan ontstaat er uiteindelijk wel een 100% lokaal bier! De gisten ga ik per kolonie isoleren en opkweken en daarna 5 a 8 identieke soorten op de proef stellen met het vergisten van een bier. Dit vergroot de kans op het vinden van een goede gist soort en sluit bacteriën en schimmelsporen uit.

De kans op verzuren door niet geschikte soorten is natuurlijk aanwezig, maar dat neem ik voor lief.

Ik ga eens goed kijken naar het raamstuifmeel! Dat klinkt als de beste optie voor dit experiment.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door Bart de Coo » ma 08 feb 2021, 08:58

Er staat bij mij op zolder op dit moment een mede te pruttelen, dat wil je niet weten. Het gaat om aangelengde pershoning uit de korven, bomvol stuifmeel dus. Ik heb volstrekt niets toegevoegd, ook geen gist dus. Ik weet allicht nog niet wat het eindresultaat gaat worden en ik weet ook nog niet of het deze wilde gist gaat lukken om de mede te laten doorgisten naar een procentje of 10 of zelfs meer, maar het wilde gepruttel klinkt veelbelovend, laat ik het zo zeggen!

Wat Ad hierboven zegt, klopt natuurlijk: stuifmeel in bijenbrood heeft melkzuurfermentatie ondergaan, net als de wittekool -> zuurkool. Toch wil ik de mogelijkheid openhouden dat bijenbrood een behoorlijke gistcultuur kan opleveren.

Als mijn mede uitgegist is en ik ben tevreden over het resultaat, dan kun je van mij het bezinksel krijgen. Of vraag aan een imker of die een stuk bijenbrood uit een oude raat wil snijden.

Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gist uit honing

Bericht door A.A. Staals » ma 08 feb 2021, 10:47

Misschien de moeite waard dit te lezen:

https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/biologie/gisting

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten