Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » zo 09 mei 2021, 15:50

Update:
Beetje laat, maar heb het loeidruk in de tuin (ben tuinder), met de eerste honingoogst en met het vangen van andere zwermen her en der.
Op 28 april heb ik mijn bijenslurf aan de eik bevestigd en de rest van het gat gedicht met gaas. En een ruchette (half formaat kastje) bij het gat geplaatst. In eerste instantie hadden de bijen moeite met het vinden van de uitgang, dus heb ik de slurf ingekort. Dat hielp. Aan het einde van de middag waren er al aardig wat bijen naar buiten, en gingen ook de ruchette al in. Daar heb ik toen een raampje broed met eitjes ingehangen. Meteen wandelden de dames gemakkelijker naar binnen. Vorig weekend hadden de bijen verschillende koninginnencellen getrokken. In de boom zaten nog wel bijen, naar beduidend minder. Er waren er al niet meer genoeg om het broed warm te houden, de eitjes waren open en bloot te zien. Nu een week verder is de boomholte leeg, dwz dat de koningin en enkele eventuele trouwe onderdanen het niet overleefd zullen hebben. Jammer, maar het ontbrak mij aan tijd om de koningin te proberen te redden :(
In elk geval is het overgrote merendeel van het volkje uit de boom, hebben ze straks een nieuwe koningin en krijgen ze een mooi plekje bij mij in de tuin. En kunnen mijn buren het gat zodanig dichten dat er geen andere nesten in gemaakt kunnen worden. Vorig jaar hadden ze er een Aziatische hoornaarsnest in...
Ik zal nog een foto en filmpjes proberen te plaatsen, maar kwam erachter dat ik het helemaal niet zo goed in beeld heb gebracht helaas :doh:

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » zo 09 mei 2021, 16:15

.
Laatst gewijzigd door AnnekeW op zo 09 mei 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » zo 09 mei 2021, 16:16

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten