Nu nog suikerwater bijvoeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Vlinder » zo 25 apr 2021, 13:49

8 April nog bijgevoegd met fondant gezien de koude aankomende periode en weinig voorraad.
19 April , 13°C En weersvoorspelling leek beter. Fondant eraf. Druk stuifmeel aangevoerd en veel voer in bovenste broedkamer. In onderste broedkamer ongeveer 1/3. Ongeveer 15 volledig bezette ramen, wat darren en darrenbroed, BRIAS. hk geplaatst.
26 April, nog maar 2 á 3 ramen voer en blijft voorlopig koud.
Wat is wijsheid? Wil ze suiker water geven, maar wat doe ik met de hk?. Erboven, of weer wegnemen?
Welke verhouding suikerwater? Ik heb ook nog fondant?

Baru
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Baru » zo 25 apr 2021, 17:18

Dag vlinder,

Ik ben geneigd te zeggen laat HK maar staan, en doe niets.

Redenering:
2 a 3 ramen voer is (simplex) toch al paar kilo suiker of honing of nectar... komen ze wel een tijdje mee toe. Als volkje genoeg stuifmeel geeft gehaald ook geen issue voor broed voer en voedersapstroom. De mijne vliegen voorlopig erg uitbundig ondanks temperatuur rond 10-12° , s nachts 2-5° waar ik woon.
Desnoods kan je ze het pak suikerdeeg nog laten opeten... Maar ik vertrouw momenteel op hun autonomie. Ze maken wat darrenraat aan, dus volkje zal "ruimte" hebben om darren te onderhouden. Een weekje
Slecht weer zal dat niet teveel veranderen . 15 bezette ramen is voldoende om je broedbol te verwarmen
You make your own paradise

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door harry » zo 25 apr 2021, 18:33

beste vlinder,
zou helemaal niets doen.
Ook niet veel nakijken.
Ondanks het koudere weer wordt er toch genoeg binnen gebracht.
Zit zelf in het midden van het land en heb ook al honingbakken geplaatst.Bij laatste controle ( weekje terug) nog genoeg voorraden en ze vliegen enthousiast door. Als de avond valt zijn de dames hard aan het verdampen, je ruikt de honinglucht in de buurt van de kasten.
Als ze bij jou ook lekker vliegen zal het wel meevallen met het voedseltekort.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door bee-tree » zo 25 apr 2021, 22:56

Vlinder schreef:
zo 25 apr 2021, 13:49
8 April nog bijgevoegd met fondant gezien de koude aankomende periode en weinig voorraad.
19 April , 13°C En weersvoorspelling leek beter. Fondant eraf. Druk stuifmeel aangevoerd en veel voer in bovenste broedkamer. In onderste broedkamer ongeveer 1/3. Ongeveer 15 volledig bezette ramen, wat darren en darrenbroed, BRIAS. hk geplaatst.
26 April, nog maar 2 á 3 ramen voer en blijft voorlopig koud.
Wat is wijsheid? Wil ze suiker water geven, maar wat doe ik met de hk?. Erboven, of weer wegnemen?
Welke verhouding suikerwater? Ik heb ook nog fondant?
Op het Duitse imkerforum is afgelopen week gewaarschuwd voor
door het voer heen raken , met name bij heel productieve,
dus heel broedlustige volken.
Duitsers maken zich nu meer zorgen over de Durchlenzung ofwel het door de Lente
heen halen , als over de Auswinterung, althans volgens de raadgevers in het
www.imkerforum.de
Zeg nu niet meteen: "Waar bemoeien ze zich mee ? "

Het kan immers liggen aan de streek.
Vlinder, op welke breedtegraad en lengtegraad houd jij bijen ?
Die vraag stel ik ook aan de andere collega's. :mrgreen: Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 apr 2021, 00:31

Vlinder schreef:
zo 25 apr 2021, 13:49
8 April nog bijgevoegd met fondant gezien de koude aankomende periode en weinig voorraad.
19 April , 13°C En weersvoorspelling leek beter. Fondant eraf. Druk stuifmeel aangevoerd en veel voer in bovenste broedkamer. In onderste broedkamer ongeveer 1/3. Ongeveer 15 volledig bezette ramen, wat darren en darrenbroed, BRIAS. hk geplaatst.
26 April, nog maar 2 á 3 ramen voer en blijft voorlopig koud.
Wat is wijsheid? Wil ze suiker water geven, maar wat doe ik met de hk?. Erboven, of weer wegnemen?
Welke verhouding suikerwater? Ik heb ook nog fondant?
Vlinder het is jammer dat je geen aanduiding geeft waar je imkert. Als het in Zuid-Limburg is dan zou ik mij geen zorgen maken daar is het altijd warmer en de natuur verder= veel nectar en stufmeel.
Imker je in Groningen dan is het wat anders maar zou geen suiker water voeren dit trekt ander bijen aan doordat er activiteit is.
Dit geeft door indamping (ventilatie) voor de kast een luchtstroom (geur) die andere honingbijen aantrekt.(roverij)
Haal de honingkamer er af en leg de fondantzak er maar weer op, als je boven de rivieren imkert.
De weerberichten op lange termijn zijn niet goed voor imker en bijenvolken.
!Hans.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Marcje » ma 26 apr 2021, 21:53

Ook hier enkele volken die ik moest bijvoeren op een standplaats waar de kasten in de schaduw stonden met vlieggat naar het noorden

Dus inderdaad waakzaam zijn

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Vlinder » vr 30 apr 2021, 16:00

Hans van der Post. schreef:
ma 26 apr 2021, 00:31
Vlinder schreef:
zo 25 apr 2021, 13:49
8 April nog bijgevoegd met fondant gezien de koude aankomende periode en weinig voorraad.
19 April , 13°C En weersvoorspelling leek beter. Fondant eraf. Druk stuifmeel aangevoerd en veel voer in bovenste broedkamer. In onderste broedkamer ongeveer 1/3. Ongeveer 15 volledig bezette ramen, wat darren en darrenbroed, BRIAS. hk geplaatst.
26 April, nog maar 2 á 3 ramen voer en blijft voorlopig koud.
Wat is wijsheid? Wil ze suiker water geven, maar wat doe ik met de hk?. Erboven, of weer wegnemen?
Welke verhouding suikerwater? Ik heb ook nog fondant?
Vlinder het is jammer dat je geen aanduiding geeft waar je imkert. Als het in Zuid-Limburg is dan zou ik mij geen zorgen maken daar is het altijd warmer en de natuur verder= veel nectar en stufmeel.
Imker je in Groningen dan is het wat anders maar zou geen suiker water voeren dit trekt ander bijen aan doordat er activiteit is.
Dit geeft door indamping (ventilatie) voor de kast een luchtstroom (geur) die andere honingbijen aantrekt.(roverij)
Haal de honingkamer er af en leg de fondantzak er maar weer op, als je boven de rivieren imkert.
De weerberichten op lange termijn zijn niet goed voor imker en bijenvolken.
Hallo Hans, was ziek vandaag, vandaar mijn late reactie. Ik imker in Haarlem. In een behoorlijk donkere bijenstal.
Ik had de honingkamer erop gezet, daar het volk bovenin over 10 ramen zit en onderin op 9. Beetje vol al.
Ik heb 27 april broedaflegger gemaakt.
Het hoofdvolk ga ik maandag bij iets "warmer" weer even checken op voedselvoorraad. Een pak fondant is dan dus geen overdadige luxe? En honingkamer er weer af.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 apr 2021, 21:40

Het wordt fondant bijvoeren. Zet de honingkamer onder de bijen hebben in ieder geval zitruimte je krijgt dan geen opgeloste fondant in je hk.
Het lijkt dat er dit jaar geen voorjaarshoning kan worden geslingerd, jammer.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 01 mei 2021, 15:09

Ondanks het koudere weer wordt er hier toch goed gehaald, alle honingkamers zijn in gebruik, de volken vliegen goed, hier zal wel degelijk voorjaarshoning geslingerd kunnen worden.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nu nog suikerwater bijvoeren?

Bericht door tomer » za 01 mei 2021, 16:04

Het hangt blijkbaar sterk af van de locatie. Hier midden België toch vergelijkbaar koud weer als in grote delen van Nederland denk ik (er waren in april maar enkele dagen mooi vliegweer boven 15 graden) en toch 2 honingkamers per kast redelijk goed gevuld. Een mooie recordoogst van 30 kilo lentehoning per kast zoals vorig jaar zal het absoluut niet worden, maar met de helft zijn we zeker al tevreden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten