Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
arnoldgerard
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 10:28
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door arnoldgerard » di 04 mei 2021, 10:36

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag betreffende het maken van een kunstzwerm. Ik heb al veel gelezen en gekeken op youtube, maar kom nog niet tot een goede conclusie.

Ik heb een carnica volk welke op 2 broedkamers segeberger zit met 1 honingkamer er bovenop. Afgelopen zondag trof ik vele zwermcellen aan, deze heb ik weggebroken om voor aanstaande zaterdag met meer tijd een kunstzwerm te maken. De huidige moer is uit 2018 en wil deze dit jaar vervangen door een p0 moer.

Kan ik met een zwermcel een kunstzwerm maken welke op dezelfde stand blijft staan? Dat ik 2/3 ramen broed met de zwermcel en een voerraam overzet in een 6 ramer en een aantal extra ramen bijen afsla in de kast?

Alvast bedankt voor jullie reacties en nog een fijne dag gewenst,

Groet Arnold.

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door wimke » di 04 mei 2021, 12:35

Dat kan, zeker als je een paar ramen met bijen extra afslaat want er vliegen er natuurlijk ook een aantal terug. overigens uit de honig kamer zijn het over het algemeen jongen bijen die niet zo snel terug vliegen.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

arnoldgerard
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 10:28
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door arnoldgerard » di 04 mei 2021, 12:55

Bedankt voor de reactie! Hoeveel extra ramen afslaan is verstandig gezien ik ze op dezelfde plek wil neerzetten?

Groet

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door tomer » di 04 mei 2021, 16:08

Dat kan zeker. Maar enkele ramen broed wegnemen is eigenlijk geen kunstzwerm maken, maar een broedaflegger. De zwermdrift is daarmee niet altijd volledig weg in het hoofdvolk.
Als dat de bedoeling is kan je beter een veger of vlieger maken. Bij een veger op dezelfde stand moet je veel ramen bijen afslaan (of afvegen), bij een vlieger is dat niet nodig. Bij jouw broedaflegger ga je ook niet zoveel extra ramen moeten afslaan. Misschien 1 per raam broed? Ik zou evt nog meer ramen broed wegnemen, afhankelijk van hoe sterk je ze wil.
Ook niet gokken op slechts 1 zwermcel. Gemakkelijker is alle zwermcellen wegbreken, dan weet je tenminste op welke dag de koninginnen geboren worden en je evt moet ingrijpen (normaal gezien zullen ze niet zwermen).

arnoldgerard
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 10:28
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door arnoldgerard » di 04 mei 2021, 18:24

Dan betreft het inderdaad een veger. Is het dus eigenlijk beter om de broedaflegger te maken zonder zwermcel en zelf redcellen te laten maken? Of meerdere zwermcellen over zetten in de 6ramer?

Erg bedankt voor de info!

Groetjes

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door tomer » di 04 mei 2021, 21:58

Nee, bij een veger haal je de koningin uit het volk, in een nieuw kastje met extra bijen en op een nieuwe plaats :)
Jij wil ramen broed wegnemen en de bijen een nieuwe koningin laten maken. Ramen met doppen overhangen kan zeker. Meestal zwermen ze niet als je ze laat afvliegen, maar soms wel... daarom als je vanaf 0 begint en ze redcellen laat maken weet je wanneer je een koningin kan verwachten.
Als er al doppen op de ramen hangen weet je niet op welke dag. Je kan dan wel dagelijks gaan luisteren of je een tuter hoort en dan ingrijpen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door Hans van der Post. » di 04 mei 2021, 23:21

arnoldgerard schreef:
di 04 mei 2021, 10:36
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag betreffende het maken van een kunstzwerm. Ik heb al veel gelezen en gekeken op youtube, maar kom nog niet tot een goede conclusie.

Ik heb een carnica volk welke op 2 broedkamers segeberger zit met 1 honingkamer er bovenop. Afgelopen zondag trof ik vele zwermcellen aan, deze heb ik weggebroken om voor aanstaande zaterdag met meer tijd een kunstzwerm te maken. De huidige moer is uit 2018 en wil deze dit jaar vervangen door een p0 moer.

Kan ik met een zwermcel een kunstzwerm maken welke op dezelfde stand blijft staan? Dat ik 2/3 ramen broed met de zwermcel en een voerraam overzet in een 6 ramer en een aantal extra ramen bijen afsla in de kast?

Alvast bedankt voor jullie reacties en nog een fijne dag gewenst,

Groet Arnold.
Arnold vergeet het dat je een "kunstzwerm" met zwermcel kan maken. Als je uit een moergoed volk - bijen met een raam broed en een zwermcel - apart naast het hoofdvolk zet heb je een probleem. Bijen zijn moerloos gaan zoeken naar de moer ook buiten de kast, zien/ruiken de oude kast en keren daar terug. Je houd dan hele jonge bijen over die gezien de leeftijd nog niet kunnen vliegen daardoor geen stuifmeel en nectar kunnen halen.
Stel dat je een plek hebt waar je het volkje met een zwerm cel neer kan zetten heb je nog een probleem. Gesloten moercellen moet je niet vervoeren. De larve zakt in en gaat dood er wordt geen moer geboren.

Maak een kunstzwerm met de oude moer! Voordat je een kunstzwerm maakt kijk je even of je eitjes vind zo niet dan is het volk al afgezwermd. Zijn er wel eitjes dan breek je ALLE ZWERMDOPPEN in het hoofdvolk. Op de dertiende dag worden alle redcellen gebroken en je laat een paar moeren in lopen in de nacht wordt er dan uitgemaakt wie de "baas" wordt.
Wil je moer(leeftijd) in de kunstzwerm vervangen wacht daarmee totdat er ruim voldoende jonge bijen in (kunstzwerm) volkje lopen.
!Hans.

arnoldgerard
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 10:28
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door arnoldgerard » wo 05 mei 2021, 21:39

Bedankt voor de reacties!

Ik ga aankomend weekend als het weer het toelaat het volk bekijken en kijken wat ik aantref, op basis daarvan kijken wat het beste is. Voor nu neig ik naar het maken van een broedaflegger zonder zwermcel. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld twee ramen met daarop meerdere bijvoorbeeld 5 of 6( als ze er zitten) zwermcellen over te zetten? Of is de kans dan groot dat ze allemaal al overlijden of gaan zwermen als ze uitlopen?

Fijne avond en groet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunstzwerm met zwermcel op zelfde stand

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 mei 2021, 23:37

arnoldgerard schreef:
wo 05 mei 2021, 21:39
Bedankt voor de reacties!
Ik ga aankomend weekend als het weer het toelaat het volk bekijken en kijken wat ik aantref, op basis daarvan kijken wat het beste is. Voor nu neig ik naar het maken van een broedaflegger zonder zwermcel. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld twee ramen met daarop meerdere bijvoorbeeld 5 of 6( als ze er zitten) zwermcellen over te zetten? Of is de kans dan groot dat ze allemaal al overlijden of gaan zwermen als ze uitlopen?
Fijne avond en groet
Voor zover weer nu lijkt te ontwikkelen kun je zeker de bijen in. Gebruik open doppen en hang zo min mogelijk openbroed in de broedaflegger.
Het vliegt kaal heeft geen haalbijen die keren namelijk terug naar het hoofdvolk.
Verder is het niet nodig zorgen te maken dat de broedaflegger gaat zwermen. Als er een koningin uitloopt mag zij verder alle andere koninginnen in de dop doodsteken. Dit gebeurd omdat de broedaflegger geen bijen heeft om te zwermen.
Kijk naar open moercellen hang die over.
Succes gewenst.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten