Darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jurathi
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 20:14
Aantal volken: 0
Contacteer:

Darrenbroed

Bericht door Jurathi » wo 12 mei 2021, 22:42

Mijn vader en ik hebben vandaag een grote inspectie van onze bijenkast gedaan. We hebben een 10-ramer spaarkast met 1 broedkamer en daarop 1 honingkamer. De HK is voorzien van ramen zonder kunstraat en nog niet volledig volgebouwd.
We zagen in de BK 2 volle ramen met darrenbroed. Deze broed zat op de twee buitenste ramen. In de middelste ramen zagen we ook nog gewoon (gesloten) broed. Hoeveel darrenbroed is normaal in je kast?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darrenbroed

Bericht door Hans van der Post. » do 13 mei 2021, 10:23

Jurathi Als een bijenvolk vrij kan bouwen zal een derde darrenraad / broed zijn.
Ik begrijp dat jullie geen kunstraat gebruiken en zwarte bijen houd.
Die bijen hebben een grote neiging om darrenraat te bouwen.
!Hans.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Darrenbroed

Bericht door PatrickSimonHenk » do 13 mei 2021, 14:15

Hoi Jurathi,

Ik neem aan dat je bedoeld dat jullie in broedkamer en honingkamer natuurbouw raat laten bouwen. Natuurbouw in de broedkamer kan prima maar de bijen zullen zelf bepalen hoeveel darrenraat ze bouwen en dat zal meer zijn dan in ramen met alleen kunstraat. Meer darrenraat betekent ook meer darren; daar moet je niet van schrikken en dat hoort erbij.

Ik heb begrepen dat darren naast de voortplantingstaak binnen een volk o.a. een nuttige functie in de warmtehuishouding hebben. Ik zie ze vaak samen op de buitenste raten zitten dus misschien warmen ze juist de koude hoeken/kanten van de kast op?
Er is volgens mij nog veel onbekend over de rol van de dar in het volk maar het zijn niet alleen "uitvreters die honing kosten" zoals sommige imkers beweren.

Dat gezegd hebbende; is het echt veel zoals twee volle ramen van de tien dan zou je een of twee ramen er ook uit kunnen halen als het darrenbroed gesloten is en het uitsnijden als varroa behandeling. Een andere reden om darrenraat te verwijderen zou kunnen zijn als het een agressief volk is waarvan je de genen niet wil verspreiden.

Ik heb zelf geëxperimenteerd met natuurbouw en heb nog allerlei tips maar ik ben ook nog steeds lerende wat het beste werkt en wanneer. In de honingkamer gebruik ik toch vaak kunstraat omdat de raten dan minder makkelijk stuk slingeren. Als je heel voorzichtig slingert kan het overigens wel.

Hans van der Post. schreef:
do 13 mei 2021, 10:23
Ik begrijp dat jullie geen kunstraat gebruiken en zwarte bijen houden.
Die bijen hebben een grote neiging om darrenraat te bouwen.

Hans, in de vraag van Jurathi staat niet dat ze zwarte bijen hebben. Ik heb nog nooit gehoord dat zwarte bijen meer darrenraat bouwen?

Groeten, Patrick

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darrenbroed

Bericht door tomer » do 13 mei 2021, 14:23

Bij mijn grote vitrinekast heb ik een zwerm zelf raat laten bouwen en hebben ze 2 van de 11 raten darrenraat gemaakt, 1 raat aan elke kant. Er is ook nog een deel darrenraat aan de achterkant van de middenste raten.
Veel darren kan geen kwaad, maar je zal wel het aantal mijten in het oog moeten houden.

Jurathi
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 20:14
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Darrenbroed

Bericht door Jurathi » vr 14 mei 2021, 17:51

Hans van der Post. schreef:Jurathi Als een bijenvolk vrij kan bouwen zal een derde darrenraad / broed zijn.
Ik begrijp dat jullie geen kunstraat gebruiken en zwarte bijen houd.
Die bijen hebben een grote neiging om darrenraat te bouwen.
Hoi Hans. We gebruiken idd geen kunstraat. Goed om te horen dat het niet heel uitzonderlijk is om aardig wat darrenbroed te hebben. Verder wil ik wel even benoemen dat we geen zwarte bijen houden. We hebben een vriendelijk Carnicavolkje.

Jurathi
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 20:14
Aantal volken: 0
Contacteer:

Darrenbroed

Bericht door Jurathi » vr 14 mei 2021, 21:34

PatrickSimonHenk schreef:Hoi Jurathi,

Ik neem aan dat je bedoeld dat jullie in broedkamer en honingkamer natuurbouw raat laten bouwen. Natuurbouw in de broedkamer kan prima maar de bijen zullen zelf bepalen hoeveel darrenraat ze bouwen en dat zal meer zijn dan in ramen met alleen kunstraat. Meer darrenraat betekent ook meer darren; daar moet je niet van schrikken en dat hoort erbij.

Ik heb begrepen dat darren naast de voortplantingstaak binnen een volk o.a. een nuttige functie in de warmtehuishouding hebben. Ik zie ze vaak samen op de buitenste raten zitten dus misschien warmen ze juist de koude hoeken/kanten van de kast op?
Er is volgens mij nog veel onbekend over de rol van de dar in het volk maar het zijn niet alleen "uitvreters die honing kosten" zoals sommige imkers beweren.

Dat gezegd hebbende; is het echt veel zoals twee volle ramen van de tien dan zou je een of twee ramen er ook uit kunnen halen als het darrenbroed gesloten is en het uitsnijden als varroa behandeling. Een andere reden om darrenraat te verwijderen zou kunnen zijn als het een agressief volk is waarvan je de genen niet wil verspreiden.

Ik heb zelf geëxperimenteerd met natuurbouw en heb nog allerlei tips maar ik ben ook nog steeds lerende wat het beste werkt en wanneer. In de honingkamer gebruik ik toch vaak kunstraat omdat de raten dan minder makkelijk stuk slingeren. Als je heel voorzichtig slingert kan het overigens wel.

Hans van der Post. schreef:
do 13 mei 2021, 10:23
Ik begrijp dat jullie geen kunstraat gebruiken en zwarte bijen houden.
Die bijen hebben een grote neiging om darrenraat te bouwen.

Hans, in de vraag van Jurathi staat niet dat ze zwarte bijen hebben. Ik heb nog nooit gehoord dat zwarte bijen meer darrenraat bouwen?

Groeten, Patrick
Dank je wel voor je heldere uitleg! We zijn nu een beetje gerustgesteld. We kunnen wel 1 darrenraam vervangen voor een raam met kunstraat.

Verder is ons volkje echt heel
zachtaardig en zeker niet agressief.

Jurathi
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 20:14
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Darrenbroed

Bericht door Jurathi » vr 14 mei 2021, 21:37

tomer schreef:Bij mijn grote vitrinekast heb ik een zwerm zelf raat laten bouwen en hebben ze 2 van de 11 raten darrenraat gemaakt, 1 raat aan elke kant. Er is ook nog een deel darrenraat aan de achterkant van de middenste raten.
Veel darren kan geen kwaad, maar je zal wel het aantal mijten in het oog moeten houden.
Dank je wel voor je reactie! Gaan we zeker doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten