mijtenval en natte bodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

mijtenval en natte bodem

Bericht door BrennuS » ma 17 mei 2021, 15:52

Goedemiddag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en de oplossing ontbreekt mij nog even.

ik ben 2a3 maanden geleden verhuist naar een nieuwe top plek, maar wordt nu met erg natte gaasbodems/lade geconfronteerd waardoor de mijten telling niet lukt (met andere woorden de bodem is een natte koek/drek).

  • de spaarkasten staan op een bok 40 cm van de grond met een licht afschot naar voren.
  • per kast zijn het 2 Broedkamers en 2 honingkamers.
  • opening netjes naar het zuiden met grotendeels van de dag zon op de plank.
  • volken zijn groot en krachtig.
  • de kasten en raten worden goed schoongemaakt, want ik zie van alles netjes op de bodem (het is alleen zeiknat).
  • 1,3 of 7 dagen het maakt niet uit.
Belangrijkste de dames zelf lijken er geen last van te hebben, maar het is echt extremer dan mijn vorige plek waar ze praktisch op de grond stonden.

Iemand een gouden tip hoe ik de mijtenval kan controleren of alternatieve methode zonder telkens de kast te hoeven openen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijtenval en natte bodem

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 mei 2021, 23:08

Heb dus de varroalade er in en de vliegspleet op de volle breedte open maar had toch nog vocht problemen. Heb de afstand tussen de schuiflade en de ramen verhoogd met 15 mm.
Die verhoging heb een aantal jaren in gebruik de stevige bodems van bijenkasten.nl. Daar kwam ook vocht te liggen aan de binnenkant van de lade. Dit vocht probleem heb ik opgelost door op de draagrand van de bodem waar de bak op rust een verhoging van 15 mm aan te brengen en de vliegspleet op de volle breedte open. Moest wel een muizen balkje maken door de verhoging hadden muizen vrije doorgang.
De afstand van onderkant volk en bodemlaat van varroa lade blijkt belangrijk te zijn. Bij te weinig ruimte condenseert het vocht van het volk op de schuiflade.
Het vocht probleem is opgelost, nu nog de fabrikant van deze geweldig bodem overtuigen.
!Hans.

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: mijtenval en natte bodem

Bericht door BrennuS » di 18 mei 2021, 09:15

ehmm, hans je verklaart heel veel voor mij.

Laat ik nu net voor de verhuizing de bodems hebben vervangen voor een versie van deze fabrikant. Zijn wel heel mooi en praktisch maar misschien dus toch ook een nadeel.

Viel mij alwel op dat de bodemplank aan de achterkant (bij de greep) erg strak sluit en zo ook wat ventilatie tegengaat, misschien kan ik daar ook een paar mm afschaven. Zal ook eens kijken of ik jouw tip voor een verhoging kan toepassen als ik toch met de kasten aan de gang moet bij de afleggers.

Anders even een winteronderhoud momentje plannen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten