aflegger en nu een kleine zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door KeesBee » do 27 mei 2021, 17:03

Vraagje.
Ik ben vorig jaar met 1 volkje gestart.

Dit jaar heb ik een aflegger gemaakt. Door in begin mei 4 ramen eruit te halen en in een nieuwe kast te stoppen.
De nieuwe kast bevatte ramen met open en gesloten broed.

Ik heb niks gedaan in die nieuwe kast….(bewust niet). Geen doppen gebroken etc.
Op 8 mei hebben wij die aflegger gemaakt en op een nieuwe plaats 7km verder geplaatst.

Afgelopen maandagmiddag (24 mei) begonnen ze onrustig te worden en is uiteindelijk een deeltje (klein deeltje) zich gaan verzamelen op 20 afstand van de nieuwe kast.
In de avond ben ik er naar toe gegaan en heb dat kleine trosje (echt een heel klein zwermpje) in een kleine zwermkastje gedaan. Ik heb geen koninging gezocht of gevonden. In de zwermkast ook veel suikerdeeg gedaan.

In de kast die ik op 8 mei heb geplaatst heb ik gekeken en zag ik veel zwermcellen. Die heb ik allemaal verwijderd en kapot gemaakt. Ik heb in deze kast proberen te kijken naar de koniging maar niet gevonden. Het begon te regenen en wilde kast dicht doen en de bijen met rust gaan laten. Wel nog wat suikerdeeg in gedaan.

Later in de avond nog even gekeken en in de nieuwe kast was men rustig geworden en in het kleine zwermkastje gebeurde niks.

Afgelopen dagen aan die situatie niets veranderd…nou jah….toch uiteindelijk in dat kleine zwermkastje gekeken en het lijkt dat er bijen daar weg zijn gegaan?

In de nieuwe kast zal toch een nieuwe koniging zijn aangemaakt?
Maar de kleine zwermkast? Gaat dat nog wat worden denken jullie?

Kan iemand mij wat meer vertellen wat er goed/niet goed is gegaan hier?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door tomer » do 27 mei 2021, 20:45

Als het niet bedoeling was dat ze zouden zwermen, had je bij de aflegger moeten luisteren naar een tuter en kwakers en dan ingrijpen door doppen te breken.
Als dat wel de bedoeling was dan is het goed gegaan 😄
Als ze gezwermd hebben wil dat zeggen dat er nieuwe koninginnen zijn gemaakt, dan zit er normaal gezien eentje in dat kleine zwermpje en eentje in de aflegger. De rest heb je kapot gemaakt. Je had nog een extra koningin uit een dop kunnen laten inlopen voor de zekerheid.
Of het nog wat wordt met het zwermpje...over welke grootte spreken we, tennisbal? Indien koningin aanwezig heb je een klein reservevolkje voor het geval er met de aflegger of de grote kast iets mis gaat.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door beethere » do 27 mei 2021, 21:53

Dit klinkt mij in de oren als een bruidszerm, de moer gaat op bruidsvlucht, en een aantal werkbijen blijven haar volgen. zo had ik eens een kluitje met
25-30 werkbijen met een moer. Hoop voor jou dat er in je afleggertje nu nog een moer aanwezig is, maar ik betwijfel het.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door tomer » do 27 mei 2021, 23:50

Maar een koningin gaat toch niet op bruidsvlucht wanneer er nog doppen in de kast hangen?
In welke staat waren die (zwerm)cellen? Rijpe koninginnen, witte onrijpe koninginnen, open, gesloten, opengeknaagd, afgestoken? Het was dag 16 na het maken van de aflegger, dus normaal gezien moeten er rijpe koninginnen in hebben gezeten.

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door KeesBee » vr 28 mei 2021, 00:51

beethere schreef:
do 27 mei 2021, 21:53
Dit klinkt mij in de oren als een bruidszerm, de moer gaat op bruidsvlucht, en een aantal werkbijen blijven haar volgen. zo had ik eens een kluitje met
25-30 werkbijen met een moer. Hoop voor jou dat er in je afleggertje nu nog een moer aanwezig is, maar ik betwijfel het.
Het waren er een stuk of 100 maximaal. Leek wel echt een zwermpje.....het vreemde is dat het kastje met dit zwermpje steeds dunner wordt. Er lijken bijen weg te gaan!

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door KeesBee » vr 28 mei 2021, 00:52

tomer schreef:
do 27 mei 2021, 23:50
Maar een koningin gaat toch niet op bruidsvlucht wanneer er nog doppen in de kast hangen?
In welke staat waren die (zwerm)cellen? Rijpe koninginnen, witte onrijpe koninginnen, open, gesloten, opengeknaagd, afgestoken? Het was dag 16 na het maken van de aflegger, dus normaal gezien moeten er rijpe koninginnen in hebben gezeten.
Witte onrijpe....dat waren het

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: aflegger en nu een kleine zwerm?

Bericht door KeesBee » vr 28 mei 2021, 00:54

tomer schreef:
do 27 mei 2021, 20:45
Als het niet bedoeling was dat ze zouden zwermen, had je bij de aflegger moeten luisteren naar een tuter en kwakers en dan ingrijpen door doppen te breken.
Als dat wel de bedoeling was dan is het goed gegaan 😄
Als ze gezwermd hebben wil dat zeggen dat er nieuwe koninginnen zijn gemaakt, dan zit er normaal gezien eentje in dat kleine zwermpje en eentje in de aflegger. De rest heb je kapot gemaakt. Je had nog een extra koningin uit een dop kunnen laten inlopen voor de zekerheid.
Of het nog wat wordt met het zwermpje...over welke grootte spreken we, tennisbal? Indien koningin aanwezig heb je een klein reservevolkje voor het geval er met de aflegger of de grote kast iets mis gaat.
Ok dank voor je reply. Het waren er 100stuks ongeveer. Het vreemde is dat toen ik vanmiddag keek het er veel minder waren dan begin deze weeek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten