Hoe volk weer een goede moer geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
markvanstraten
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 21:07
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hoe volk weer een goede moer geven?

Bericht door markvanstraten » za 29 mei 2021, 19:37

Ik heb een volk in een precaire situatie. Momenteel is het volk 1.5 maand (leggende) moerloos en lijkt geen andere moer te accepteren. Nog geen leggende werksters maar dat wil ik natuurlijk graag voorkomen.

Medio april trof ik bij controle legio redcellen / stille wissel cellen aan op de raten en geen nieuwe larven. Ik heb dit z'n beloop gelaten gezien ik geen overtollige moer voorhanden had. Eind april gecontroleerd of er een redcel uitgelopen was door er een raam BRIAS in te hangen (29-4) waarop geen nieuwe redcellen werden aangezet. Medio Mei (11-5) nogmaals controle of er onderhand een moer weer aan de leg was, geen eieren gevonden. Na nog een week wachten op 17 mei samengevoegd met een klein volkje (met leggende moer) op miniplus dmv krantje. Twee dagen later trof ik echter de leggende moer voor de kast :( op 24 mei waren de ramen miniplus allemaal gesloten broed geworden, hier geen redcellen op aangezet.

In iedere controle die ik heb gedaan heb ik natuurlijk gezocht naar niet leggende moer maar tot op heden heeft ze zich nog niet vertoond...

Wie kan mij tips geven hoe dit volk weer vlot te trekken, of is het een verloren zaak?

Gehele tijdlijn van deze kast
  • 11/4 - (bijna) gesloten redcellen aangetroffen
  • 29/4 - raam brias ingehangen voor moerproef
  • 6/5 - geen redcellen op ingehangen raam, moer aanwezig?
  • 11/5 - geen eieren
  • 17/5 - geen eieren, samengevoegd met miniplus + leggende moer
  • 19/5 - moer uit miniplus dood gevonden
  • 24/5 - ramen miniplus zijn gesloten, geen nieuwe redcellen. Geen eieren op de ramen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe volk weer een goede moer geven?

Bericht door Hans van der Post. » za 29 mei 2021, 21:57

Citaat: 17/5 - geen eieren, samengevoegd met miniplus + leggende moer
19/5 - moer uit miniplus dood gevonden
24/5 - ramen miniplus zijn gesloten, geen nieuwe redcellen. Geen eieren op de ramen


Volk wil geen moer waarschijnlijk zit er een moer in die niet meer legt.
Dit is eigenlijk zeker ander zou er op het openbroed van de miniplus doppen zijn aan gezet.
Als je weer zoiets doet leg dan een moerrooster en daarop een krant en daarop de mini +
Wat er dan gebeurd is dat er in ieder geval de moeren niet bij elkaar kunnen komen en de volkjes "neutrale" geur krijgen.

Zelf laat ik het ruim drie weken staan, niet teveel aankomen, de bijen van de slechte moer trekken dan naar de goede moer.
Drie weken later, haal zonder veel storing het boven volk met goed moer van het moerrooster.
Haal het rooster voorzichtig weg kijk op de onderkant van het rooster of je de "slecht" moer ziet lopen.
Meestal is na drie weken de "slechte" moer weg.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten