Bouwen boven het rooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Bouwen boven het rooster

Bericht door Rafpit » za 12 jun 2021, 06:24

Hallo Allen.

Worden honingkamers uitgebouwd boven het rooster? Of verschilt dat per volk? Dit jaar het ik dit ivm het koudere weer nog niet goed getest.

Ik hoor er verschillende verhalen over, wat is jullie ervaring?

Groetjes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door Hans van der Post. » za 12 jun 2021, 09:16

Er is op dit forum heel veel over: Bouwen boven het rooster.
Ga eens op dit forum zoeken. naar bijen bouwen boven het rooster geen bak kunstraat uit!! :think:
!Hans.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door JackC » zo 13 jun 2021, 16:48

bijen bouwen boven het rooster geen bak kunstraat uit!!
Dat is absoluut niet mijn ervaring. Bij voldoende dracht zet ik een tweede honingkamer, ook met alleen kunstraat, altijd boven de rooster: wordt altijd uitgebouwd. Deze week op één plaats zelfs extreem: uitgebouwd en volgedragen in één week! Daar is de linde begonnen. Overigens een uitzondering want op al mijn andere plekken is de honingopbrengst minimaal.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 jun 2021, 21:49

Ja Jack bijen bouwen alleen kunstraat uit als de eerste HK vol met honing en bijen zit.
Als je in het voorjaar in NL de derde week april de eerste HK met alleen kunstraat boven het rooster plaatst wordt er niet gebouwd.
Met dit probleem zitten veelal beginnende imkers die nog geen uitgebouwde ramen in voorraad hebben. - zie de vragen op het forum -

Je kunt het rooster tijdelijk weglaten. Je moet eens weten hoe snel de moer de half uitgebouwde ramen vind.
Ik wil geen bebroede honingramen in de honingkamer hebben. De ramen met eitjes hooguit twee, vervang ik met een kunstraam en de moer zet onder het rooster. :)
Die paar ramen met eitjes gaan een paar uur de vriezer in.


,
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door tomer » zo 13 jun 2021, 23:09

De bijen in België bouwen in het voorjaar zonder probleem een honingkamer kunstraat uit boven het rooster. :whistle: Er moet wel dracht zijn, dus mooi weer en het is vooral een kwestie van sterke volken hebben.
Het hangt mss ook af van de manier van imkeren. In mijn geval Dadant broedkamer met sluitraam om de ruimte beneden krap te zetten. Bij simplex, spaarkast enz zal het mss anders werken. Hebben ze teveel ruimte onderaan, dan gaan ze minder snel boven bouwen, zeker als er een rooster ligt. Maar sterke volken die ruimte nodig hebben, hebben geen probleem met een rooster.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door JackC » ma 14 jun 2021, 09:38

Volgens mij zeggen we allemaal hetzelfde Hans en Tomer: bijen bouwen als de volken sterk genoeg zijn en dus ruimte nodig hebben, voorwaarde is dat er voldoende dracht is. Zwakke volken bouwen ook onder de rooster slecht, zeker met een voorjaar met weinig dracht zoals het hier in Limburg dit jaar is. Mijn zwakkere volken hadden dit jaar moeite met het uitbouwen van de tweede broedkamer met kunstraat onder de rooster maar omdat ik vorig jaar nagenoeg alle honingkamerramen vernieuwd heb had ik voldoende uitgebouwde hk-ramen; nu die vol beginnen te raken hebben de bijen weinig moeite de tweede honingkamer met kunstraat boven de rooster uit te bouwen.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bouwen boven het rooster

Bericht door AndreHakvoort » ma 14 jun 2021, 16:15

ik ben sinds dit jaar met mijn 2 volken overgegaan naar het 1 baks imkeren. 11 ramen in een spaarkast waarvan 1 raam een bouwraam voor darrenraat.

Ik hoor jullie over voorjaar en dracht, maar ik heb op beide volken al 3 honingkamers staan.. 1 HK afgelopen zaterdag geslingerd en ivm tekort aan honingkamers heb ik er een BK met kunstraat opgezet. Wordt goed uitgebouwd!

andere volk gaat morgen de 4e honingkamer erop, die net geslingerd is.

Misschien tref ik het met de dracht hier 'op' Urk :)

Maar mijn ervaring is idd ook dat als er dracht is, ze zeker ook boven het rooster bouwen. ik had maar 3 uitgebouwde honingkamers van vorig jaar dus mooi kunnen testen dit jaar. bij ene volk heb ik de nieuwe bak onder de andere HK's aangeboden en bij het andere volk helemaal bovenop. maar in beide gevallen wordt er lustig gebouwd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten