Mislukte broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Mislukte broedaflegger

Bericht door Imkeramerongen » di 29 jun 2021, 21:20

Beste allen,

Ik ben een relatief beginnende imker en ik wil (op dit moment) niet meer dan 3 bijenvolken houden. In het voorjaar voeg ik de 3 bijenvolken die ik heb samen tot twee (ik voeg de twee minst sterke volken samen en behoud de koningin met de meest gunstige eigenschappen).
Dit is het tweede jaar dat ik een verzamelbroedaflegger gebruik om de zwermstemming te verminderen/stoppen. Uit de twee grote productievolken haal ik vrijwel alle broedramen. Op de originele plaats blijft de koningin achter met alle vliegbijen en 2 of 3 ramen broed (om optimaal op de voorjaarsdracht te kunnen vliegen). De broedaflegger (dan bestaande uit ongeveer 14 ramen broed en ongeveer 10 ramen afgeschudde bijen uit beide productievolken) komt op dezelfde stand te staan. Om voor de broedaflegger wat tijd te winnen heb ik geprobeerd belegde zwermdoppen (eitjes en larfjes) uit 1 van de volken mee te geven. Zowel vorig jaar als dit jaar merkte ik echter dat die doppen werden opgeruimd.

Op 25-05-21 heb ik de verzamelaflegger gemaakt met belegde zwermdoppen. Op 31-05 heb ik gecontroleerd of de zwermdoppen gesloten waren. Deze waren echter opgeruimd. Omdat de zwermneiging in 1 van de productievolken nog onvoldoende verminderd was en er opnieuw zwermdoppen met eitjes aanwezig waren heb ik opnieuw ramen broed met belegde doppen overgehangen. Een week later opnieuw alle doppen opgeruimd. Ook geen redcellen. Vandaag dus helaas een hopeloos moerloos volk (nog geen leggende werkers).

Op 25-05 heb ik uit het hetzelfde productievolk een drieraams broedafleggertje gemaakt. Eveneens met belegde zwermdoppen. Bij de controle vandaag is daar wel een leggende koningin aanwezig.

Het zwermlustige productievolk (dezelfde als hierboven) is ondanks al het broed dat is afgenomen, zwermlustig gebleven. Aan ruimte volgens mij geen gebrek (2 broedkamers met 11 ramen met broed en 2 honingkamers (half gevuld)). Vandaag trof ik daar geen brias aan, maar wel meerdere gesloten zwermdoppen en een onvriendelijk volk. Ik ben van plan de komende dagen naar tuten en kwaken te gaan luisteren. Als ik dit hoor kan ik enkele koninginnen in laten lopen (dat is ten minste het idee).

Kan ik echter ook 1 van die koninginnen in laten lopen in de mislukte verzamelaflegger? Of zal ze niet geaccepteerd worden?

Als alternatief kan ik ook het drieraamsafleggertje samenvoegen met de verzamelaflegger? Moet ik ze dan samenvoegen met krantenpapier ertussen?

Waarom worden de belegde zwermdoppen in de verzamelaflegger opgeruimd? En waarom worden er geen redcellen aangemaakt?

Hebben andere mensen ook de ervaring dat een (verzamel)broedaflegger onvoldoende de zwermlust remt? Is er een manier waarop deze manier van zwermverhindering wel kan werken of kan ik beter een alternatief zoeken (zoals een kunstzwerm)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 jun 2021, 00:22

Mijn eerste wedervraag: waarom een verzamelde broedaflegger?
Dit werkt niet, wie heeft dit bedacht. :?
Heel simpel om de zwermlust te beteugelen: een kunstzwerm, of een vlieger! De leggende moer moet uit het hoofdvolk.

Dat in je broedaflegger de doppen worden afgebroken komt omdat er een moer inloopt.
Laat het met rust en kijk wanner er in de aflegger veel stuifmeel binnenkomt op openbroed.
wordt vervolgd. :be2:
!Hans.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Imkeramerongen » wo 30 jun 2021, 20:08

Ik heb vorig jaar gekozen voor de verzamelbroedaflegger omdat ik maar drie kasten had, en dacht op die manier de zwermdrift voldoende te kunnen verminderen. Ik ben er nu ook achter dat het niet werkt. Volgend jaar ga ik een vlieger proberen.

In de verzamelbroedaflegger komt sinds het maken al stuifmeel en nectar binnen dus het is lastig op de vliegplank te beoordelen. Ik weet vrij zeker dat er geen moer aanwezig is (ook gezien het onrustige gedrag van het volk nu het geen doppen of koningin heeft) maar ik houd het in de gaten.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door A.A. Staals » wo 30 jun 2021, 20:19

Imkeramerongen schreef:
wo 30 jun 2021, 20:08
Ik heb vorig jaar gekozen voor de verzamelbroedaflegger omdat ik maar drie kasten had, en dacht op die manier de zwermdrift voldoende te kunnen verminderen. Ik ben er nu ook achter dat het niet werkt. Volgend jaar ga ik een vlieger proberen.
Ik zou geen vlieger proberen. Maar einde fruitbloei een veger maken. Dat is de manier zwermen te voorkomen.
Een vlieger maak je als zwermstemming is tijdens een dracht. Als nu terwijl de linde bloeit een volk hebt met zwermneiging maak je een vlieger.

ad staals

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Imkeramerongen » ma 30 aug 2021, 19:10

Een korte update en tevens een nieuwe vraag.

Hans had helemaal gelijk, in de verzamelbroedaflegger was inderdaad een koningin aanwezig. Dat volk doet het nu uitstekend.

Het hoofdvolk, waar de zwerm uit is ontsnapt, heb ik eind juli samengevoegd met een reserve-volkje met een leggende moer. Ik heb de volkjes samengevoegd middels de krantenmethode en daarna gedurende 4 weken behandeld met apiguard. Bij de controle 1 week geleden heb ik het restant verwijderd en trof ik geen broed meer aan in het volk. Volgens mij kan dit ook van de apiguard zijn, dus ik was niet direct in paniek. Het volk was bijzonder vriendelijk en er kwam wat stuifmeel binnen. Ik ben begonnen met het voeren van suikerwater. Vier dagen geleden heb ik een raam met brias uit een ander volk ingehangen. Vandaag tref ik nog steeds een bijzonder vriendelijk volk aan waar nog steeds wat stuifmeel binnenkomt. De 2,5 liter suikerwater is opgenomen. Aan de rand van het raam brias tref ik echter 3 moerdoppen aan. 1 dop al gesloten, de andere 2 met een 7 a 8 dagen oude larve. Ondanks dat het volk zich niet moerloos gedraagd moet ik denk ik wel concluderen dat er geen moer is?

Baru
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Baru » di 31 aug 2021, 15:36

Lijkt me een correcte conclusie! In de mate van het mogelijke nu tijdje rust geven, met wat geluk raakt ze nog voldoende bevrucht.

Indien niet zou ik er niet van schrikken volgend jaar stille wissel te zien

Gz
You make your own paradise

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten