Geen K

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Geen K

Bericht door AndreHakvoort » di 06 jul 2021, 11:17

Goedemorgen bijenvrienden,

algemene vraag of er meer imkers het probleem van verdwijnende Koninginnen heeft dit jaar.

Ik heb 2 prachtige Buckfastvolken. Een P en F1 moer van 2020. Ik imker op 1 Spaarkast BK met 11 ramen (waarvan 1 bouwraam voor darrenraat).

Prachtig broednest! Zulke ramen nog nooit gezien, van links naar rechts en boven naar beneden 1 groot broedvlak. Geen voerrand eromheen, stuifmeel sloegen ze in de 1e HK boven op.

Grote volken, op een gegevel moment had elk volk 3 HK's erop staan.

Plots viel me een week of 3-4 geleden op dat ik geen eitjes/larven meer zag in beide volken, en op een gegeven moment ook geen verzegeld broed meer.
K kon ik niet meer vinden (was gemerkt en geknipt) en het volk was onverminderd groot.

Ik heb wel enkele keren doppen gebroken, maar er is geen zwerm afgekomen..

Ik heb toen een raam uit een bastaardvolk eringehangen om te zien of er doppen getrokken werden. Dat was het geval, dus 2 ramen met buckfast eitjes geregeld en ingehangen. na 4 dagen beginnende doppen te zien, maar afgelopen zaterdag (12e dag) geen enkele dop meer te bekennen.

Inmiddels heb ik er een kluisje met nieuwe Buckfast K inhangen.

Maar een collega imker op het dorp (Urk) heeft precies hetzelfde. Ook de K weg zonder te zwermen.

komt het vaker voor dat de K verdwijnt zonder merkbare reden?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geen K

Bericht door tomer » di 06 jul 2021, 13:54

Ja...dat gebeurt er wanneer je wisseldoppen blijft weghalen... heb ik ook wel eens voor (niet altijd helemaal duidelijk of het zwerm- of wisseldoppen zijn)
Als er op dag 12 geen doppen meer te zien waren, zal er een koningin uitgelopen zijn, waarom dan nog een nieuwe invoeren?

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Geen K

Bericht door AndreHakvoort » wo 07 jul 2021, 19:59

Het waren zwerm doppen, maar goed, ik had voor die tijd broedafleggers moeten maken. de fouten heb ik wel voor ogen.

waarom ik nu een nieuwe K invoer is omdat er geen K meer in zit. al 3-4 weken geen eitjes of larven te zien en ik merk het ook aan het volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten