Dilemma behandeling met Thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Sailor
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 jul 2021, 17:36
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door Sailor » vr 09 jul 2021, 18:00

Beste,
Ik zit met het volgende dilemma. Ik heb 2 grote volken die nu beiden op een 11 raats broedkamer zitten. Ik doe dus aan 1-baks imkeren.
Het ene volk heeft daar bovenop drie volle honingkamers en het andere twee.
Ik wil deze binnenkort gaan behandelen met Thymovar, dus zal de HK's er af moeten halen en slingeren. Tot zover geen probleem dus! Maar als ik verder niets doe, komen deze volken dan wel heel erg krap te zitten.
Wat zouden jullie doen om het tijdelijke ruimteprobleem te voorkomen? Een HK met geslingerde raten onderop zetten bijvoorbeeld?

Ben benieuwd naar jullie oplossingen!
Alvast dank voor het meedenken,

Sailor

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door beethere » vr 09 jul 2021, 22:01

Ik zou nog even wachten tot eind Augustus met je behandeling, dan ga je van het seizoen af, en kun je de volken vanzelf krapper zetten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door tomer » vr 09 jul 2021, 23:06

Ik zou toch maar tijdig beginnen behandelen (=in juli) en evt een honingkamer onder zetten. Die bak hoeft daarom niet vol met je geslingerde ramen te hangen als je bang bent voor residuen bvb. Als ze kunnen hangen is het ook goed.
Ik maak in juli meestal nog vegers, afleggers, schudzwermen enz vóór de honingkamers eraf gaan, zodat de kasten niet overvol zitten.

Sailor
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 jul 2021, 17:36
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door Sailor » di 13 jul 2021, 11:30

Dank voor de reactie. Hier kan ik wat mee!

Groet,

Jos

RobvdS
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 10:44
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door RobvdS » za 07 aug 2021, 10:53

kan ik n.a.v. bovenstaande een soortgelijke 'beginnersvraag 'stellen? Ik heb ook een volk (buckfast) op een 11-raams BK (spaarkast) staan met twee bijna volledig verzegelde HK. Ik wil dit volk op de eigen honing laten overwinteren met beide HK. Ik wil behandelen met Thymovar. Waar leg ik de plaatjes? Op de BK? Of op de bovenste HK?
Rob

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door Imker Huub » za 07 aug 2021, 17:44

Rob,

Overweeg de volgende optie eens: honingkamers naar onderen verplaatsen, moerrooster weg, Thymovar op de broedkamer. Voordelen (in my humble opinion): Thymovar kan direct op het broed; volk beweegt zich gedurende de winter naar boven; in het (vroege) voorjaar kun je de honingkamers verwijderen zonder broed te verliezen en waarschijnlijk ook zonder de bijen te verstoren. Mogelijk werkt de Thymovar zo ook beter omdat de tijmdampen niet naar boven kunnen.

groet, Huub

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door tomer » za 07 aug 2021, 18:15

Volgens mij hoort verzegeld voer boven het broednest te blijven zitten en niet onderaan. 2 volle HK's voer is wel wat veel voor de winter, zeker als er in de BK ook nog voer zit.
Thymovar niet te dicht bij het broed leggen, dan kan je schade krijgen. 2 HK's ver van het broed verwijderd is dan weer ver...geen idee of de thymoldampen dan een even goed effect hebben. Evt 1 HK (tijdelijk) wegnemen, behandelen en dan terugzetten... de behandeling duurt wel 6 tot 8 weken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door Hans van der Post. » za 07 aug 2021, 18:17

Als er ook nog een rand verzegeld voer in de broedbak zit een twee verzegelde honingkamers is dit wel erg veel.
Een HK moet genoeg zijn. Zelf imker ik met ramen van 30 cm hoog en daar zit dan 8 cm gesloten voedsel in( honing + suiker. Dit gaat al heel lang goed.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door Hans van der Post. » za 07 aug 2021, 22:38

Imker Huub schreef:
za 07 aug 2021, 17:44
Rob, Overweeg de volgende optie eens: honingkamers naar onderen verplaatsen, moerrooster weg, Thymovar op de broedkamer. Voordelen (in my humble opinion): Thymovar kan direct op het broed; volk beweegt zich gedurende de winter naar boven; in het (vroege) voorjaar kun je de honingkamers verwijderen zonder broed te verliezen en waarschijnlijk ook zonder de bijen te verstoren. Mogelijk werkt de Thymovar zo ook beter omdat de tijmdampen niet naar boven kunnen.
groet, Huub

Huub weet jij het beter? hoe het wintervoer voor het bijenvolk bereikbaar moet blijven?
Bijen slaan hun voedsel altijd boven het broednest op;
-van boven naar beneden - en eten het
-van beneden- naar boven op. :think:
!Hans.

RobvdS
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 10:44
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Dilemma behandeling met Thymovar

Bericht door RobvdS » za 07 aug 2021, 23:43

Dank voor jullie snelle reacties. Als ik dan ‘methode Hans’ volg (een volledig verzegelde HK moet genoeg zijn) en een HK bovenop HK laat staan, dan leg in 1 1/2 plaatje thymovar op de BK (of op de HK?)
Rob

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 55 gasten