Honingkamer: Geen mooi gevulde raampjes maar 1 grote klont.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MissTaken
Berichten: 16
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 11:12
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Honingkamer: Geen mooi gevulde raampjes maar 1 grote klont.

Bericht door MissTaken » ma 19 jul 2021, 14:47

Goedemiddag,

Terug van vakantie heb ik mijn 3 volken bekeken.
1 volk is groot, heeft brias en ziet er gezond uit, maar de honingkamer wordt niet eens een blik waardig gegund. :think:
1 volk is goed op sterkte, heeft ook brias en is lekker de honingkamer aan het vullen; alles gaat daar naar wens. :dance:

en dan:
1 volk (mijn nieuwste -medio april opgehaald op destijds 4 raampjes- vult nu twee broedkamers volledig en bouwt de honingkamer uit.
Dat ze zo waanzinnig hard konden groeien in omvang, had ik niet ingeschat na dit koude voorjaar.
Alleen maken ze in de honingkamer ipv nette afzonderlijk gevulde HK-raampjes, er een grote massieve klont van! :shock:
Wat nu? De HK-raampjes waren gloednieuw, de wasplaten er in ook; m.i. geen aanleiding om er zo'n ongeorganiseerde bende van te maken.
Ruimte in de honingkamer hebben ze nog voor een paar dagen, dan zou het eind deze week misschien tijd zijn om een tweede HK onder te plaatsen.

Mijn probleem: Hoe kan ik nu bepalen of de honing in die klont voldoende is ingedikt tot een vochtgehalte van <20 %?.
Uit elkaar snijden van de was/honingklont wordt waarschijnlijk een bende, maar vooruit.
Het gaat mij er vooral om dat ik op een of andere manier kan bepalen wanneer de honing goed is om af te halen.
En: Hoe voorkom ik herhaling van zo'n dikke klont?

Dank alvast voor het meedenken. mvg Miss.

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Honingkamer: Geen mooi gevulde raampjes maar 1 grote klont.

Bericht door Marijnkl » ma 19 jul 2021, 16:47

Ik heb hier geen ervaring mee maar even een gedachtespinsel?

Is het niet zo dat als je een 2e honingkamer er op zet en ook daar komt verzegelde honing dat de honing in de eerste kamer dan sowieso verzegeld is?

Daarnaast helpt het misschien als je een foto toevoegt? sowieso een interessant verschijnsel wat je omschrijft.
Hartelijke groet,

Marijn

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer: Geen mooi gevulde raampjes maar 1 grote klont.

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 jul 2021, 23:40

Een grote klont? Hoe kan dit? de kunstraat is goed ingesmolten?
Is er te zien of de strook kunstraat vanaf de boven-draad is omgeklapt?

Als de dracht bij jou niet niet afgelopen is doe je er goed aan om er nog een honingkamer (kunstraat)ONDER de klontbak zet.
Bijen slaat hun voedsel altijd van boven naar onder op en eten van onder naar boven.
Als je een week NA het einde van de dracht bij jouw de honing afhaalt is ook de nog de niet verzegelde honing "rijp".
Ik heb met enige regelmaat de proef genomen om met een injectie spuitje cellen met nog niet verzegelde honing leeggezogen en het vochtgehalte gemeten. De uitkomst bleek dat het vochtgehalte van rijpe niet verzegelde honing en verzegelde honing geen verschil hadden.

De klont honing snij je uit en kun je uitpersen en door een honingzeef laten lopen en in potten bewaren.
Het geeft wel een plakboel. :whistle: :think:
!Hans.

MissTaken
Berichten: 16
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 11:12
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Honingkamer: Geen mooi gevulde raampjes maar 1 grote klont.

Bericht door MissTaken » di 20 jul 2021, 13:36

Goedemiddag heren,

Dank voor het meedenken. :handgestures-thumbup:
Ik ga kijken of ik alsnog een deugdelijke foto kan maken -degene die ik eergister had gemaakt was te wazig om te plaatsen.

Vwb de raten let ik er echt goed op dat ze allemaal recht zijn ingesmolten; juist daarom verbaasde mij dit verschijnsel dus ook.
Aan de andere kant; bijen doen 'hun ding', meestal gaat dat prima en soms beslissen ze kennelijk anders :shifty:

mvg Jannie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten