Moerloos volk redden, verenigen of afslaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sambo81
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 16:18
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Moerloos volk redden, verenigen of afslaan?

Bericht door Sambo81 » zo 25 jul 2021, 12:24

Beste allen,

Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat een van mijn twee volken helemaal geen broed meer heeft en nog maar weinig bijen. De hk zit wel behoorlijk vol en is voor 1/3 verzegeld. In de bk zit ook nog redelijk wat voer.

Het andere volk staat op 1 bk/hk en is toe aan meer ruimte. Ik heb de hk van het moerloze volk bovenop de hk van het andere volk geplaatst, in de hoop dat beide hk's voldoende verzegeld worden om nog te kunnen oogsten.

Tegelijkertijd sta ik nu voor de vraag wat ik doe met het moerloze volk- proberen te redden met een raampje broed, verenigen met het moergoede volk met de bijbehorende risico's, of afslaan zodat ze zich kunnen inbedelen bij het moergoede volk? Bij de laatste twee opties voeg ik de bk van het moerloze volk toe aan het moergoede volk en geef zodoende meer ruimte.

Wat te doen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moerloos volk redden, verenigen of afslaan?

Bericht door tomer » zo 25 jul 2021, 14:12

Ook niet verzegelde ramen zijn perfect oogstbaar als de honing rijp is (er niet uitspat wanneer je er op slaat).
Is het volk echt moerloos, of hebben ze gezwermd en is de jonge koningin nog niet aan de leg...? Kan je testen met een raam eitjes.
Ik zou proberen 2 volken aan te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten