Zoekende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zoekende bijen

Bericht door GerritenMonika » za 07 aug 2021, 19:06

Hoi,

Ik heb veel last van zoekende Bijen bij de schuur achter mijn huis, er staat daar wat bijenmateriaal met mogelijk wat honinglucht/waslucht, er is niks te halen, maar ik heb honderden Bijen in en om de schuur.

Ik heb ongeveer 9 volken achter in de tuin op zo'n 50 meter afstand vd schuur.

Ze hebben geen gebrek aan voer, zijn onlangs bijgevoerd en een groot deel is al bijna winterklaar qua hoeveelheid voer.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb momenteel geen andere plek voor de materialen waar ze schijnbaar op af komen.
De schuur probeer ik zoveel mogelijk dicht te houden, maar ze gaan gewoon onder de golfplaten door :shifty:

:think:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zoekende bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 07 aug 2021, 22:48

Ja daar heb ik ook last van gehad, zoekende bijen en dit blijf je houden totdat er een aantal dagen geen vliegweer meer is.
Ik heb inmiddels mijn schuur bijendicht. Zoekende bijen vinden altijd wel een gaatje en is een goede "barometer" - de dracht is over" -
Je kunt met schuimrubber stroken de golfplaten opslag goed bijendicht maken, dit heb ik uit eigen ervaring geleerd.
!Hans.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zoekende bijen

Bericht door GerritenMonika » zo 08 aug 2021, 17:43

Dag Hans, dank je voor je reactie!

Het is idd. een teken dat de dracht voorbij is.

Wel bijzonder, als er goede dracht is kun je wel een pot open honing bij de Bijen zetten zonder dat er een bij opkomt, tijdens een drachtloze periode halen ze je de honing nog net niet uit huis :shifty:

:be6:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Zoekende bijen

Bericht door JackC » di 10 aug 2021, 14:09

tijdens een drachtloze periode halen ze je de honing nog net niet uit huis :shifty:

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ook hier blijven de bijen zoeken. Dat er echt niets te vinden is zie je omdat de bijen blijven rondvliegen, geen enkele bij gaat ergens zitten maar er cirkelen er tientallen rond.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten