Heide en inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Heide en inwinteren

Bericht door JEL » di 10 aug 2021, 17:44

Hoi allemaal,
Hoe zorg je ervoor dat een volk wat op de heide gestaan heeft nog een mooi sterk wintervolk opbouwd en wat in het voorjaar een goede ontwikkeling heeft? Ik hoor vaak verhalen dat heidevolken vaak moeilijk door de winter komem en uitwinteren. Hoe zorg je dan voor een mooi sterk wintervolk?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heide en inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » di 10 aug 2021, 21:15

Naar de heide reizen en een sterk wintervolk krijgen zijn twee verschillende zaken die niet samengaan.
Dit komt omdat de heide laat bloeit en de nachten op de heide kouder zijn.
Wat wel wordt gedaan is een volk thuis houden en die goed verzorgen met tegenwoordig te koop een kg fondant op de dekplank met voergat.
je kunt dan als de thuis volken verenigen met een heidevolk. Dan heb je in het voorjaar een goed uitgewinterd volk.
!Hans.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Heide en inwinteren

Bericht door Ruinerweg » zo 22 aug 2021, 10:42

Ik heb een aantal volken - op en op een paar km van de heide - en slinger elke jaar eind augustus/begin sept voor de laatste keer waarna ze meteen een volle kan suiker krijgen. Daarna krijgen ze nog een varroa behandeling met mierenzuur en is het klaar. Ik merk weinig verschil met de grootte van het volk in het voorjaar. rond de jaar wisseling bestrijd ik de varroa nog een keer en constateer ik altijd dat de tros uit 4 of 5 straatjes bestaat.

De heide imkers vroeger oogsten altijd de beste volken hier en winterden de bijen meestal met veel heidehoning in de korf. Tenminste, dat leees ik in de oude notulen uit de vorige eeuw.

groeten, Roel

www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten