Op welke manier suikerwater toedienen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door Marijnkl » za 14 aug 2021, 18:11

Goedemiddag,

Echt een beginnersvraag;

ik kon het antwoord niet vinden in de cursusmap dus daarom stel ik de vraag hier.

1. Hoe vaak geef je suikerwater? zodra het op is of een bepaalde hoeveelheid per week?
1b. wat is nu de juiste verhouding voor suikerwater? In de cursusmap lees ik 2 kg om 1 liter. maar ben de som cerff geeft in een van zijn blogs 3 kg om 2 liter aan. Ook lees ik dat er op bepaalde momenten 1/1 gevoerd wordt. Welke verhouding is waar goed voor?
Hartelijke groet,

Marijn

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door Hans van der Post. » za 14 aug 2021, 22:05

Je krijgt heel veel antwoorden: deze is van mijn: 2 kg suiker op 1 liter water.
laat de suikeroplossing niet koken dan wordt het hmf gehalte hoger en wordt het gif voor de bijen.
Ik ben nogal precies volg het natuurlijke voedselaanbod dat is 1 halve liter per keer per dag.
Hoeveel? dit ligt aan de voorraad. De raten boven het broednest hebben als ik klaar ben zes tot 8 cm gesloten voer.
De raten naast het broednest zijn grotendeels verzegeld.
Als je veel voerd zoals ik in het begin - gebruikte zes liter voerbakken - krijg je het volgende dat de bijen het broednest inkrimpen - verzuipen - het broed.
!Hans.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door JackC » zo 15 aug 2021, 12:38

Zoals Hans al aangeeft: veel verschillende antwoorden. Ik gebruik een andere verhouding namelijk bij 670 ml water 1 kg suiker, 2 op 3 dus, maar ik verwarm dan ook helemaal niet. Samen in een anderhalve liter fles, thuis even schudden en bij de kast voor het toedienen nogmaals. Zo'n fles krijgen ze om de dag, dus per dag zou dat 700 ml zijn. Voordeel is dat je precies weet wat je voert: 10x is 10 kg suiker, vaste stof. Maar tussendoor is het verstandig om zoals Hans zegt te kijken hoeveel ze hebben, is de toestand die hij beschrijft (veel) eerder bereikt doordat er nog voldoende dracht is dan kun je/moet je eerder stoppen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door tomer » zo 15 aug 2021, 15:17

Suikerwater 1:1 als er moet gebouwd worden en er geen dracht is (bvb nieuwe volken, zwermen), halve tot 1 kilo per keer, dagelijks.
Suikersiroop 3:2 om de voorraad aan te vullen bvb bij het inwinteren, 1 tot 2 kilo per keer, dagelijks of om de dag.
Suiker in de kom doen, kokend water erbij, even roeren tot alles opgelost is en klaar. Er is geen HMF vorming bij (gekookt) suikerwater, enkel bij opgewarmde honing, invertsuiker of wanneer een zuur werd toegevoegd.

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door Marijnkl » ma 16 aug 2021, 10:26

tomer schreef:
zo 15 aug 2021, 15:17
Suikerwater 1:1 als er moet gebouwd worden en er geen dracht is (bvb nieuwe volken, zwermen), halve tot 1 kilo per keer, dagelijks.
Suikersiroop 3:2 om de voorraad aan te vullen bvb bij het inwinteren, 1 tot 2 kilo per keer, dagelijks of om de dag.
Suiker in de kom doen, kokend water erbij, even roeren tot alles opgelost is en klaar. Er is geen HMF vorming bij (gekookt) suikerwater, enkel bij opgewarmde honing, invertsuiker of wanneer een zuur werd toegevoegd.
JackC schreef:
zo 15 aug 2021, 12:38
Zoals Hans al aangeeft: veel verschillende antwoorden. Ik gebruik een andere verhouding namelijk bij 670 ml water 1 kg suiker, 2 op 3 dus, maar ik verwarm dan ook helemaal niet. Samen in een anderhalve liter fles, thuis even schudden en bij de kast voor het toedienen nogmaals. Zo'n fles krijgen ze om de dag, dus per dag zou dat 700 ml zijn. Voordeel is dat je precies weet wat je voert: 10x is 10 kg suiker, vaste stof. Maar tussendoor is het verstandig om zoals Hans zegt te kijken hoeveel ze hebben, is de toestand die hij beschrijft (veel) eerder bereikt doordat er nog voldoende dracht is dan kun je/moet je eerder stoppen.
Hans van der Post. schreef:
za 14 aug 2021, 22:05
Je krijgt heel veel antwoorden: deze is van mijn: 2 kg suiker op 1 liter water.
laat de suikeroplossing niet koken dan wordt het hmf gehalte hoger en wordt het gif voor de bijen.
Ik ben nogal precies volg het natuurlijke voedselaanbod dat is 1 halve liter per keer per dag.
Hoeveel? dit ligt aan de voorraad. De raten boven het broednest hebben als ik klaar ben zes tot 8 cm gesloten voer.
De raten naast het broednest zijn grotendeels verzegeld.
Als je veel voerd zoals ik in het begin - gebruikte zes liter voerbakken - krijg je het volgende dat de bijen het broednest inkrimpen - verzuipen - het broed.

De kast die ik voer betreft een zesramer met een zwerm van begin juli. Ze hebben de bovenste bak volledig uitgebouwd alleen zijn nog niet aan de onderste bak begonnen. Ze hebben wel ruimtegebrek want er hangen veel klonten bijen op de latten in de onderste bak maar er is in die bak dus nog niets uitgebouwd. De ramen in de bovenste bak zijn deels gevuld met honing, stuifmeel en met broed. Maar er past niet veel meer bij. Wat is dan wijsheid? 1 om 1 voeren zodat ze nog meer raat gaan maken zodat ze daar honing in kunnen opslaan? of is dat niet wenselijk?
Hartelijke groet,

Marijn

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door tomer » ma 16 aug 2021, 10:46

Ik denk dat ze deze tijd van het jaar enkel nog raat zullen bouwen als ze dat echt nodig hebben. De volken groeien niet meer. Als je suikerwater blijft voeren gaan ze dat waarschijnlijk gewoon opslaan.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door JackC » ma 16 aug 2021, 11:14

De volken groeien niet meer. Ik denk dat dat zeker klopt voor een productievolk dat op het hoogtepunt zo'n 50.000 bijen had; die zullen streven naar een gezonde hoeveelheid winterbijen om de winter door te komen. Ik betwijfel of dat ook op gaat voor bijvoorbeeld broedafleggers of in dit geval een late zwerm, mijn inschatting is dat die op dit moment nog wel degelijk zullen groeien, puur om te overleven. Door deze volkjes regelmatig te blijven voeren help je ze daarbij. Zelf voer ik altijd 3 op 2, maar wellicht is zoals vaak gezegd in zo'n geval 1 op 1 beter.

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door Marijnkl » ma 16 aug 2021, 12:31

ze zijn nog steeds raat aan het bouwen.

Ik maak af en toe foto's van de ramen om de ontwikkeling te zien.
Hierbij 2 foto's van hetzelfde raam op 2 momenten.

Dit raam was vorige week: https://ibb.co/kD1tYbb

en dit raam van afgelopen zaterdag: https://ibb.co/DVMb0Jg

je ziet dat ze nog wel bouwen. Er zat ook wat braamraat in wat nieuw was ten opzichte van vorige week.
Hartelijke groet,

Marijn

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door tomer » ma 16 aug 2021, 13:03

Ja, ze bouwen misschien nog wat verder aan de bestaande raat, maar waarom zouden ze nog beginnen aan een nieuwe bak onderaan?

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Op welke manier suikerwater toedienen?

Bericht door Marijnkl » ma 16 aug 2021, 16:33

tomer schreef:
ma 16 aug 2021, 13:03
Ja, ze bouwen misschien nog wat verder aan de bestaande raat, maar waarom zouden ze nog beginnen aan een nieuwe bak onderaan?
Dat is dus de vraag die ik heb. Misschien om alle bijen een plek te gunnen op de raat?
Hartelijke groet,

Marijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten