Honing afvultafel mini Easy

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Pdejong
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 mei 2019, 21:05
Contacteer:

Honing afvultafel mini Easy

Bericht door Pdejong » zo 22 aug 2021, 17:28

Hallo.

Wie gebruikt bovenstaande machine? Of vergelijkbare machine.
Ik ben benieuwd of dit goed werkt en bij welk aantal potten deze machine handig en rendabel is.

Machine is als voorbeeld genomen. Gaat meer om het gebruiks gemak van dit soort machines dan om dit specifieke type.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing afvultafel mini Easy

Bericht door Biodlarn » zo 22 aug 2021, 20:28

Heui!

Ik heb sinds 1,5 jaar een Nassenheider fill upp zonder tafel, alleen een pomp op statief, in combinatie met een 200 ltr. melktank. Dat scheelt me een boel tijd vergeleken met het tappen met de hand vanuit een 60 of 80 kg. emmer/ton.
Ik tap tot zo'n 3 ton honing weg in een jaar en vond dat ik wel zo'n machientje had verdient zo zachies an. Zonder afvulmachine kreeg ik het trouwens ook wel in de potten maar ik was behoorlijk meer dagen per jaar kwijt aan honing tappen. En bovendien spaar ik honing uit door het precies afvullen van het gewicht dat ik nodig ben.

Het is een kwestie van wat je zelf wilt of denkt nodig te zijn.
Hoeveel honing moet je afvullen? Hoeveel tijd heb je? Moet het allemaal in één keer of verspreid over het jaar? Heb je het geld er voor liggen, etc.
ik denk dat het een kwestie is van hoeveel je vindt dat je tijd waard is, en daar moet je mee gaan rekenen.

Groet, Han

Pdejong
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 mei 2019, 21:05
Contacteer:

Re: Honing afvultafel mini Easy

Bericht door Pdejong » za 28 aug 2021, 09:25

Bedankt voor de reactie. Jij zet beduidend meer honing weg dan ikzelf. Ik denk dat ik rond de 300kg zit. Dit zet met wel aan het denken.

Zijn er mensen met vergelijkbare hoeveelheden die een typmachine of pomp gebruiken?

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honing afvultafel mini Easy

Bericht door Eddy Geurtsen » za 28 aug 2021, 19:57

Om 300 kilo in de pot te krijgen zou ik geen afvulmachine aanschaffen. Zelf zit ik ook zo rond de 300 kilo en werk met 2 RVS aftapvaten van 50 kilo. Het vat waaruit ik de potten vul, wordt steeds bijgevuld vanuit het andere vat. Zo voorkom ik dat het onvermijdelijke schuimlaagje bovenop wordt afgetapt.
Mijn werkplek richt ik zo ergonomisch mogelijk in en kan dan ongeveer 60 potten in een half uur vullen. Daarna vul ik het aftapvat bij en ga de volgende dag weer even een half uurtje zitten.
Maar iedereen kan het zo gemakkelijk maken als hij of zij zelf wil. Zo'n afvultafel lijkt me ook wel handig, maar de kosten en de benodigde ruimte weerhouden mij daarvan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten