Kast overgenomen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Karl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 13:55
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Kast overgenomen

Bericht door Karl » ma 06 sep 2021, 14:04

Dag,

Ik heb geen verstand van bijen, dat allereerst. Een kennis van me kan het imkeren niet meer aan en heeft een kast aan mij geschonken. Nu heb ik het deksel opgetild en gekeken. Er zitten maar weinig bijen in. Volgens hem is dit een moerloos volk. Al maanden volgens hem.

Ik dacht dat ze dan doodgingen, maar ze leven nog.

Als ik mijn hand op de plexiglasplaat leg is een heel klein deel warmer dan de rest van de plaat.

Zit er dan toch een nest? Kan iemand me vertellen wat ik hieruit mag concluderen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door tomer » ma 06 sep 2021, 15:26

Een moerloos volk "schenken" aan iemand zonder kennis van bijen? Waarom toch...
Ook als er al maanden geen koningin meer inzit, kan er broed zijn, maar dat is dan darrenbroed, afkomstig van eileggende werksters. Zie je veel darren in het volk?
Ik vrees dat je toch eens de ramen zal moeten uithalen om meer te weten.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door Fish » ma 06 sep 2021, 16:23

Als de gulle gever het volk al maanden moerloos noemt, had je dan zelf al een plan voor dit volkje bedacht? Wilde je het nog redden, of het misschien langzaamaan dood laten gaan? Ga je er nog in kijken voor de winter? Wat als ze het overleven volgend jaar? Wat als ze voer nodig hebben? Wat als ze vol mijt zitten?

Ik proef uit jouw reactie dat je de stille hoop hebt dat het volk tóch een broednest heeft. Even aan het plexiglas voelen zegt mijns inziens niet zoveel in deze situatie, je hebt veel sneller en veel duidelijker een antwoord als je even de raampjes bekijkt. Mocht je hier de kennis of de spullen niet voor hebben, dan zou ik toch maar eens overwegen óf en hoe je met het imkeren verder wilt.

Karl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 13:55
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door Karl » ma 06 sep 2021, 18:00

Bedankt voor alle voorbarige conclusies. De eigenaar heeft heel veel problemen met zijn partner en daardoor kon hij vanaf dit voorjaar niets met zijn bijen.

Ik hoop helemaal nergens op maar ik begrijp niet waarom de plexiplaat op die plek warmer kan zijn.
Dit volk is veel te klein volgens mij om te overleven. Op de onderplaat is geen mijt te zien.
Er zitten geen darren meer in de kast Zaten er deze zomer wel in.

Ik krijg over een paar weken spullen. En ik ga starten met een imkercursus. Ik heb dan een kast en koop volgend jaar een volk.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door Fish » di 07 sep 2021, 10:52

Voorbarige conclusies heb ik niet gezien, we zijn hier om te helpen.

Heb je de kast al eens open gehad Karl? Of laten we de bijen voor wat het is en hoop je volgend jaar een lege kast aan te treffen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 sep 2021, 21:57

Fish schreef:
di 07 sep 2021, 10:52
Voorbarige conclusies heb ik niet gezien, we zijn hier om te helpen.
Heb je de kast al eens open gehad Karl? Of laten we de bijen voor wat het is en hoop je volgend jaar een lege kast aan te treffen?
De warme plek geeft aan dat er nog leven is. Het is heel goed mogelijk om dit volk door de winter te halen.
Zie dat je een imker uit de omgeving kan "strikken" om te helpen.
!Hans.

Karl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 13:55
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Geen idee
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door Karl » do 09 sep 2021, 22:31

Aha Dank je voor je antwoord.

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Kast overgenomen

Bericht door bij » wo 29 sep 2021, 13:45

Ik heb ook een dergelijk volk gehad. Er zat geen broed in maar er waren ook geen eierleggende werkbijen.
De bijen bleven op deze wijze lang in leven.
Mijn conclusies zijn de volgende: er zat wel een koningin die wegens omstandigheden niet bevrucht was en dat bijen erg lang in leven blijven als zij geen broed hoeven te verzorgen. Dat klopt ook wel omdat in de wintermaanden niet of nauwelijks broed te verzorgen is waardoor ze de winterperiode kunnen overleven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten