Beginners twijfel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginners twijfel

Bericht door tomer » do 24 mar 2022, 18:36

harry mouris schreef:
do 24 mar 2022, 16:35
Trouwens de vuistregel is volgens mij dat de hk er op kan als de kers bloeit.... En dat doet ie nog niet....
Klopt, die vuistregel hou ik ook aan. Hier bloeit die al wel enkele dagen, daarmee staat er overal een HK op.
Je kan het ook zien aan de vliegplanken die 's avonds nat zijn van de nectar die ze indampen.
Bijlagen
20220324_183511.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginners twijfel

Bericht door Hans van der Post. » do 24 mar 2022, 23:19

tomer schreef:
do 24 mar 2022, 18:36
harry mouris schreef:
do 24 mar 2022, 16:35
Trouwens de vuistregel is volgens mij dat de hk er op kan als de kers bloeit.... En dat doet ie nog niet....
[......................]
Je kan het ook zien aan de vliegplanken die 's avonds nat zijn van de nectar die ze indampen.
De waterdamp op de vliegplanken komt uit de nectar die dan in honing is veranderd. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginners twijfel

Bericht door Tieme » vr 25 mar 2022, 08:10

Kers staat hier wel op knappen. Ik denk dit weekeinde. Nou dat past weer perfect met de planning. :D

JirkaH
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 21:55
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Beginners twijfel

Bericht door JirkaH » vr 20 mei 2022, 22:08

Translated Dutch:
Hallo jongens, sorry dat ik geen Nederlands heb geschreven, maar..
Mijn naam is Jirka (34) ik ben een expat uit de Tsjechische Republiek. In mijn land van herkomst zijn veel imkers en veel overheidsregels waar je je aan moet houden.
Ik woon in Arnhem en begin nieuwsgierig te worden hoe ik (voor het eerst in mijn leven) met bijenteelt kan beginnen.

Maar het is echt moeilijk om enige informatie in het Engels te vinden. Niet vragen hoe ik frames moet bouwen of hoe ik bijen moet voeden voor de winter, maar meer vragen zoals:
- Moet ik me inschrijven in een register?
- Kan ik een of andere overheidsdienst vragen om mijn eerste bijenkorf in het bos te zetten, bijvoorbeeld, of naast een boerderij?
(mijn tuin is klein en ik woon midden in een stedelijke stad = onmogelijk om dat thuis te doen).
- of in het algemeen wat zouden de eerste stappen moeten zijn over hoe te beginnen als imker in Nederland (ik heb het nog nooit van mijn leven gedaan, maar vele jaren YouTube gekeken en artikelen gelezen daarover).

Is er iemand in mijn omgeving (Arnhem) die mij wat advies en antwoorden op mijn vragen kan geven? (of zelfs online is ok).

Alvast heel erg bedankt!
------------------------------------
Original English:
Hi guys, sorry that I didn't write dutch, but..
My name is Jirka (34) I am an expat from the Czech Republic. In my original country are many beekeepers and many many government rules which need to follow.
I live in Arnhem and I start to be curious about how to start beekeeping (for the first time in my life).

But it's really hard to find any information in English. Not asking how to build frames or how to feed bees before winter, but more questions like:
- do I need to register in some register?
- can I ask some government department to put my first hive in the forest for example or next to some farm?
(my garden is small and I live in the middle of an urban city = impossible to do that at home).
- or generally what should be the first steps on how to start being a beekeeper in the Netherlands (I have never done it in my life, but many years watching YouTube and reading articles about that).

Is there anyone who is in my area (Arnhem) who can give me some advice and answers to my questions? (or even online is ok).

Thank you a lot!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginners twijfel

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 mei 2022, 23:55

Beste Jirka in Arnhem is een afdeling: https://arnhemvelp.bijenhouders.nl/
Daar staat rechtsboven in het scherm een adres met telefoonnummer
Daar hebben al je vragen een antwoordt. Veel plezier met het houden van bijen
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten