afvlieger maken op voorzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door dave b » zo 27 mar 2022, 20:09

Nu het begint te kriebelen door het fantastische weer en de drukke vliegbewegingen van de bijen zat ik te denken.
Tijdens de coronawinters heb ik heel veel gelezen op dit forum.

Ergens (??) las ik dat een imker die zijn bijen in Frankrijk heeft staan zijn volken laat zwermen en dan deze voorzwerm plaats op de plek van het gezwermde volk. Het "basisvolk" zou zijn vliegbijen kwijtraken aan de nieuwe zwerm Dit zou resulteren in dat Het "basisvolk" alleen jonge bijen en zwermdoppen over heeft en na de geboorte van de eerste Q de overige doppen vernietigd dus geen nazwerm. De zwerm zou in dat geval op de oude plek kunnen bouwen en direct veel nectar verzamelen door de hoeveelheid vliegbijen dus ook bijvoeren hoeft niet.

Vraag me niet uit welke jaar dit komt, zoals gezegd heb ik heel veel gelezen.
Maar ik zat te mijmeren dat dit zo eenvoudig lijkt dat het schier onmogelijk is dat dit geen gemeengoed geworden is.
Dus om deze zaak aanhangig te maken, kan dit en zo ja waarom wordt dit niet vaker gedaan of nee dat kan niet en waarom dan niet.

Ben benieuwd wat de meesterimkers ervan vinden ( PS. betrof Franse bastaardbijen volgens mij.)

Grt dave

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door tomer » zo 27 mar 2022, 22:52

Zelf nog niet geprobeerd, maar het zal wel kunnen. Of de zwermstemming door het afvliegen volledig weg is en er geen nazwermen komen, dat is maar de vraag. Het lijkt mij ook niet altijd gemakkelijk om de zware kast te verplaatsen zodat daar de zwerm kan geplaatst worden. De honingkamers komen dus op de zwerm? Een zwerm is normaal gezien in evenwicht. Als er dan de honingkamers met bijen en de vliegbijen van het hoofdvolk bijkomen, dat heeft misschien wel een invloed op het terug willen vertrekken van de zwerm, zowel de dag nadien, als later op het seizoen.

Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door dave b » zo 27 mar 2022, 23:09

Nee de honingkamers blijven dan op het basisvolk zoals ik het las. Die hebben dan het voer. Aangezien die geen haalbijen meer hebben. De totale opbrengst zou misschien afnemen maar wordt gecompenseerd door al snel een hk op de zwerm te kunnen zetten.
Winst bestaat zoals ik het zie, dan uit steeds volwaardige q te hebben en niet uit redcellen. Plus je rommelt minder in de kasten op zoek naar doppen om te breken.
Bedankt voor je reactie,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door tomer » zo 27 mar 2022, 23:21

Ha ok, bij de "afvlieger" (basisvolk) gaat er dan wel niet veel honing meer binnenkomen, enkel opgegeten worden.
Als je wacht tot je een tuter en kwakers hoort en dan de doppen breekt, heb je ook Q's uit zwermcellen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door Hans van der Post. » zo 27 mar 2022, 23:39

Het is een heel oude methode die in de korventeelt werd gebruikt:
- de voorzwerm werd afgetrommeld [ bij kasten, veger maken] en die komt op de plek van het hoofdvolk.
- het hoofdvolk de zelfde dag verplaatsten.
- op de tiende dag luisteren of er rijpe doppen zijn. (tuters en kwakers) tweede helft van de dag doppen breken, meestal doet dit volk het zelf
!Hans.

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door De Woldimker » ma 28 mar 2022, 08:31

Als men de Voorzwerm of Bromzwerm met de oude bevruchte koningin op de plaats zet van het af gezwermde volk en de vliegbijen komen hier nog een keer bij , zal dan de zwerm niet gauw in zwermstemming komen ? :think: vanwege de oude Moer

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door Jaap v.Popering » ma 28 mar 2022, 08:31

dave b schreef:
zo 27 mar 2022, 20:09
.

Ergens (??) las ik dat een imker die zijn bijen in Frankrijk heeft staan zijn volken laat zwermen en dan deze voorzwerm plaats op de plek van het gezwermde volk.
Ben benieuwd wat de meesterimkers ervan vinden ( PS. betrof Franse bastaardbijen volgens mij.)

Grt dave
Dan is het wel een must dat je zelf de voorzwerm te pakken krijgt , dat zal in Nederland wel eens een probleem kunnen zijn .

Ten tijde van de korventeelt zat er meestal wel ergens een zwermwacht te kijken .

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door AnneO » ma 28 mar 2022, 20:29

Hallo Dave,
Deze methode wordt ook beschreven in het Handboek der moderne Bijenteelt van Schotman.
Hierbij laat men de achtste dag het afgezwermde volk nog een keer afvliegen om een nazwerm te voorkomen.
Indien de zwerm op uitgebouwde ramen komt, krijgt deze direct de honingkamer(s).
Zet je de zwerm op kunstraat, dan moet je drie dagen wachten met het plaatsen van de honing kamer omdat anders veel stuifmeel
in de honingkamer wordt opgeslagen.
Ik heb deze methode vorig jaar zelf ook toegepast, maar het afvliegen op de achtste dag achterwege gelaten en kreeg helaas wel
nazwermen.
Het is eigenlijk gewoon een vlieger zoals die je maakt bij een kunstzwerm maar in dit geval een echte zwerm met de werklust van een
echte zwerm.
Het nadeel is dat je voortdurend op moet letten op het afkomen van de zwerm en hiervoor ook de ruimte moet hebben en als je
even niet oplet, heb je zomaar een zwerm gemist.
Verder is het de bedoeling dat, wanneer de jonge koningin in het afgezwermde volk goed aan de leg is, beide volken worden verenigd
via de krantenmethode.
Tot slot: Je kunt veel stres voorkomen door gelijk een kunstzwerm te maken.

vr. gr, Anne

Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: afvlieger maken op voorzwerm

Bericht door dave b » wo 30 mar 2022, 10:00

Bedankt allemaal. Weer veel wijzer geworden!
:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten