prijs bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

prijs bijenvolk

Bericht door DE BIEZEN » do 07 apr 2022, 15:06

Ik hoor de wildste verhalen als het over prijzen voor bijenvolken gaat.
Wat is een redelijke prjs voor een mooi bijenvolk. Zeg maar 6 ramen broed op 10 ramen. Geen ras.

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: prijs bijenvolk

Bericht door Erick » do 07 apr 2022, 15:58

Ik heb vorig jaar voor twee volkjes €150,00 betaald wel twee eigen kasten met eigen ramen aangeleverd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: prijs bijenvolk

Bericht door tomer » do 07 apr 2022, 18:41

Hangt af van allerlei factoren, oa regio, grootte van volk, ras, zachtaardigheid, raamtype, periode van het jaar, geboortejaar koningin en vooral...vraag en aanbod. Jaar na jaar lijkt de prijs wel wat te stijgen.
Dadant ramen zijn bijna dubbel zo groot als simplex raampjes. Dan is het normaal dat er voor 10 ramen dadant meer gevraagd wordt. Ik verkoop wel wat volken (zesramers) per jaar. In het voorjaar is er zoveel vraag dat ik er niet genoeg heb voor iedereen, eenmaal juli raak ik ze amper nog kwijt... Volken die je ingewinterd en uitgewinterd hebt, daar heb je meer werk aan gehad dan aan een veger of aflegger in het voorjaar. Wat België betreft, in Vlaanderen is de prijs blijkbaar wat lager dan aan Waalse kant. Ik geloof dat de volken in Nederland nog wat goedkoper zijn?
Je vergelijkt best de prijzen op zoekertjessites, dat gaat hier van €100 tot €200 (bijen en ramen zonder kast).
Voor een gewoon volk, 10 ramen (simplex), 6 broed...ik zou denken dat €100-120 dan redelijk is.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: prijs bijenvolk

Bericht door JEL » do 07 apr 2022, 20:44

tomer schreef:
do 07 apr 2022, 18:41
Voor een gewoon volk, 10 ramen (simplex), 6 broed...ik zou denken dat €100-120 dan redelijk is.
Dit hangt ook af van de tijd waarin we zitten. In Maart bezet een volk bijvoorbeeld 8 ramen, en maar 3 ramen broed, maar ik denk dat je voor een dergelijk volk ook 100-120 euro kan vragen. De eisen in April zijn anders dan de eisen in Maart of Juni.
Voor de rest ben ik het volledig eens met je

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: prijs bijenvolk

Bericht door bij » za 09 apr 2022, 10:29

Nu zullen de prijzen veel hoger zijn dan voorgaande jaren doordat er veel sterfte onder volken is geweest, in elk geval bij onze verenigingsstal 75% uitval. En natuurlijk de periode van het, kun je het nog als bestuivingsvolk inzetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten