vlieger maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ben119
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 18:25
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

vlieger maken

Bericht door Ben119 » zo 24 apr 2022, 18:33

Vorig jaar ben ik als hobby imker begonnen met 2 volken in twee 6 raams kasten, deze inmiddels overgezet in een 10 raamskast.
nu is mijn vraak of ik deze dit jaar al kan splitsen doormiddel van een vlieger.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: vlieger maken

Bericht door harry mouris » di 26 apr 2022, 19:10

Hoi. Als je wilt voorkomen dat je volk gaat zwermen x zou ik ze eerst zsm ruimte geven. Dus honingkamer er op misschien wel extra broedkamer.

Als je vraag is of je sowieso nu al kan spitsen dan is het antwoord ja. dat kan altijd in de lente en zomer. De vraag is waarom wil je dat? Om meer volken te hebben? Om zwermen te voorkomen? In elk geval niet om nu meer honing te oogsten lijkt me. Misschien kan je de reden van je vraag nog delen.

Nog even een gewetensvraag.... Heb je een basiscursus gevolgd?

Ben119
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 18:25
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: vlieger maken

Bericht door Ben119 » di 26 apr 2022, 21:12

Ik heb er al een honingkamer opgezet en ik wil ze splitsen om zwermen te voorkomen,en nee ik heb geen basis cursus gevolgd

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: vlieger maken

Bericht door harry mouris » di 26 apr 2022, 22:40

Okay. Goed om te weten. Ik zou alleen een vlieger maken als er zware zwermplannen in je volk zijn. Dus keer op keer belegde doppen of al gesloten doppen. In dat geval is een vlieger de enige manier om het zwermen te voorkomen. Wat ik het liefst doe is veel ruimte geven. Dus een extra broedbak en honingkamer

Als ik de tweede bk ook veel broed gaat bevatten dan maak ik een broed aflegger. Trouwens, n mei maak ik van al mijn volken broedafleggers. Meestal onderdrukt dat de zwermdrang.. raampjes in een zesramer en elders neerzetten.

Succes


Ps ik zou echt een basis cursus gaan volgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten