Vlieger zwermt toch?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door DontPanic » zo 01 mei 2022, 14:08

Hallo Ad,

De zwerm bevat inderdaad de gemerkte koningin en is 100% zeker de koningin die ik in de vlieger geplaatst had. Heb nog een andere kast op die locatie met een gemerkte koningin maar die heb ik gecontroleerd en daar zat de gemerkte koningin nog in.

De zwerm geschept, en uiteindelijk heb ik deze weer samengevoegd met de vlieger waaruit deze vertrokken is. De honingkamers van de vlieger heb ik teruggezet op het oude hoofdvolk. Weet niet of dit de beste keuze was, maar mijn gedachte hierachter was dat de zwerm voorlopig wel bezig is met het bouwen van raat. Daarbij dacht ik dat als ze te veel voedsel reserves hebben ze wellicht weer eerder de kans nemen om toch weer te vertrekken. Nu is het idee dus om deze kolonie gewoon te behandelen zoals een normale zwerm en in de afvlieger doppen te breken 13 dagen na het maken van de mislukte vlieger.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door tomer » zo 01 mei 2022, 14:39

De HK's horen op de vlieger, daar zitten alle vliegbijen.
Als er al zwermstemming was zou ik zeker geen ruimte afnemen.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door BenSDC » zo 01 mei 2022, 22:00

Een vlieger maak je uitsluitend met een raam open broed en een uitgebouwd raam met deels lege cellen, liever niet met 2 ramen Brias. De hk's blijven op de vlieger staan, want de haalbijen moeten hun nectar kwijt. Anders kan de oude moer helemaal geen eitjes meer kwijt.
Maak je te laat een vlieger - op het moment dat het besluit om te zwermen al gevallen was - dan gaan ze toch gewoon zwermen. Mogelijk hadden de speurbijen al een nieuwe nestholte gevonden.

Dus ik denk dat je pech had en net te laat de vlieger gemaakt hebt.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door A.A. Staals » ma 02 mei 2022, 09:00

BenSDC schreef:
zo 01 mei 2022, 22:00

Maak je te laat een vlieger - op het moment dat het besluit om te zwermen al gevallen was - dan gaan ze toch gewoon zwermen. Mogelijk hadden de speurbijen al een nieuwe nestholte gevonden.
Ik heb al heel wat vliegers gemaakt van volken met zwermcellen. Nooit een gezwermd.
Besluit om te zwermen valt meestal pas als doppen gesloten worden en is afhankelijk van het weer op dat moment. Gevonden nestholte is geen trigger om te gaan.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 mei 2022, 09:53

BenSDC schreef:
zo 01 mei 2022, 22:00
Een vlieger maak je uitsluitend met een raam open broed en een uitgebouwd raam met deels lege cellen, liever niet met 2 ramen Brias. De hk's blijven op de vlieger staan, want de haalbijen moeten hun nectar kwijt. Anders kan de oude moer helemaal geen eitjes meer kwijt.
De keren dat ik een vlieger maak neem ik één raam met brias en koningin , een met wat voer en een uitgebouwd raam verder zeven ramen met kunstraat .
Omdat de bijen direct gaan bouwen heb nog geen enkele keer gezien dat deze ruimte dan te klein is , ik moet er wel bij vermelden dat om deze tijd ( na de appelbloei ) hier een periode met weinig dracht is .

Na zeven dagen een behandeling tegen de varroa uitvoeren .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vlieger zwermt toch?

Bericht door A.A. Staals » ma 02 mei 2022, 11:57

A.A. Staals schreef:
za 30 apr 2022, 08:37
Vegers maak je om zwermen te voorkomen. Als er al doppen zijn breek je die ALLEMAAL weg. Dertiende dag doppen breken. Overtuig je eerst of er al een koningin is uitgelopen. Hou een kluisje bij de hand om een reserve koningin in te doen. Vaak worden doppen afgebeten door eerst uitgelopen koningin.

Een vlieger maak je als een volk doppen heeft tijdens een grote \langdurige dracht. Verwijder ALLE ZWERMCELLEN. Koningin met een enkele ramen broed en bijen blijft op haar plaats met de honingkamer erop. Volk wordt verplaatst zodat het afvliegt. Na dertien dagen doppen breken (zoals bij veger). Volk met koningin haalt gewoon door.

Allerlei andere dingen kunnen natuurlijk ook. Maar met een ander resultaat.

ad staals
Allerlei andere dingen kunnen natuurlijk ook. Maar met een ander resultaat.
12 ramer stond eerst boven. Nu op die plaats 6 ramer met veger.
IMG_7287.JPG
IMG_7297.JPG
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten