Veel voerramen over....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Veel voerramen over....

Bericht door Bmans » ma 02 mei 2022, 10:26

Hallo,
de bijen had ik vorig najaar goed gevoerd en ik heb nu zeer veel voerramen over. Zal er wel wat nodig hebben voor afleggers, maar lang niet allemaal.
Kan ik er in het najaar gewoon 10 in een BK doen en die op het volk zetten en klaas is Kees qua inwinteren?
Of de ramen niet meer gebruiken?
Of de ramen in het najaar open snijden en dan daarmeer voeren. Dus dat ze het voer eruit halen en dan opnieuw op gaan slaan in eiegen ramen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel voerramen over....

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 mei 2022, 20:07

Bmans schreef:
ma 02 mei 2022, 10:26
Hallo,
de bijen had ik vorig najaar goed gevoerd en ik heb nu zeer veel voerramen over. ..............................
Of de ramen in het najaar open snijden en dan daarmee voeren. Dus dat ze het voer eruit halen en dan opnieuw op gaan slaan in eigen ramen?
Zou eerst kijken of de voerramen met voer nog vloeibaar zijn. Gekristalliseerde suiker/honing werkt niet goed.
Zou na de zomerdracht de ramen onder het broednest zetten en een paar ramen ontzegelen niet alles tegelijk.
Verklein bij deze operatie tijdelijk het vlieggat.
!Hans.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Veel voerramen over....

Bericht door Bmans » di 03 mei 2022, 14:40

Ah ok.
Vorig jaar heb ik enkele overtollige ramen laten "leeg eten/recyclen" door op de broedkamer een dekplant met voergat te doen. Dan een compleet lege honingkamer. Daarop een broedkamer met 1 of 2 broedkamerramen die ontzegeld waren. Zoiets kan ook nu wel weer?
Lijkt erop dat ik nu wel flink wat meer heb.
Je moet het dus wel weer laten "ophalen" door de bijen, die het dan zelf weer gaan opslaan. Gewoon de ramen er bovenop zetten kan dus beter maar niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel voerramen over....

Bericht door Hans van der Post. » di 03 mei 2022, 22:59

De beschrijving die je geeft kan ook en werkt goed.
Het is wel belangrijk dat je een dekplank met voergat gebruikt anders neemt het volk de bak met voerraten in gebruik.
Zou ook af en toe kijken of er wordt gewerkt. Gaat het niet snel dan ontzegel je een half raam.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten