zes ramer maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beginnendeimker!!!
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 dec 2021, 10:11
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

zes ramer maken

Bericht door beginnendeimker!!! » wo 11 mei 2022, 20:02

graag had ik advies gekregen daar ik beginnende imkeren omtrent het maken zesramer (kunstzwerm)

ik heb twee volken de ene doet het uistekend (simplex Belgisch) de ander is nu ook het beter aan het doen, staan beiden op twee broed kamers en honingzolder
mijn vraag is nu daar er op vier kilometer verder een nieuwe bijenstal werd geplaatst gesponsord door Meli honing , en ik mag daar nu ook een kast zetten
daar is mijn vraag kan ik daar een zes ramer plaatsen en toch mijn kasten met de koninginnen die ik thuis heb staan houden
hoe zou ik daar beter aan beginnen ? aflegger ,vlieger of veger ?
dank bij voorbaat
honoré

Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: zes ramer maken

Bericht door Baru » wo 11 mei 2022, 23:00

Dag honore

Zou gewoon een aflegger maken... zesramertje vullen met 3 raten brias, wat extra bijen in schudden, 2 raampjes voer en leeg raampje en het nog even thuis houden op kleine vliegopening. Over een maandje is je afleggertje misschien al aan de leg en wanneer je dat wenst kan je zonder problemen dat volkje verplaatsen, is ver genoeg.

Drie weken na maken aflegger is er niets meer in popstadium, dus ook ideaal om oxaal te verdampen tegen de varroa, als je dat zo wil behandelen.
You make your own paradise

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: zes ramer maken

Bericht door Tieme » do 12 mei 2022, 08:02

Je hoeft nergens op te wachten.

Als je uit beide grote volken 2ramen met broed en bijen haalt (zonder koningin) en deze 4 ramen in een 6-ramer doet en daarbij nog twee dikke voerramen, kun je ze meteen op de andere stand zetten. na 4 weken kan er dan al een leggende koningin in zitten en nog eens drie weken later begint het volk dan te groeien.

Dan wordt het heel gauw een groot volk. Je zult dan ook een grotere kast nodig hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten