Dadant imkers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
Dadant imkers

Bericht door jvanveldhuisen » ma 23 mei 2022, 18:41

Beste imkervrienden,

Sinds dit jaar imker ik met dadant Blatt kasten. En om maar meteen eerlijk te zijn; ik heb er weinig van gebakken.
In het voorjaar veel te ruim gehouden, moerrooster erop en een hk erop gezet en zo naar het fruit.

Ik had 5 volken op dadant overgenomen en ik kwam er achter dat er 1 goed volk bij zat de rest waren( om maar een ‘Poetin uitspraak’ te doen) ‘onvriendelijke volken’

Buiten dit om zijn de broedkamers vol gedragen met honing, de roosters kwamen ze niet doorheen dus de hk bleef leeg en de volken waren binnen no time in zwermstemming en zodoende zijn er verschillende vertrokken zonder dat ik het in de gaten had.

Ik meende dat ze ruimte zat hadden en de kasten voelden steeds zwaarder dus dacht bij mijzelf ‘dat komt goed!’

Vervolgens kasten vol doppen, lege honingkamers en broeibakken met veel ramen niet verzegelde honing.

Dan nu mijn vragen:

1. Gaan de bijen ooit die honing zelfstandig naar boven brengen?
2. Zal ik de ruimte in de bk alsnog verkleinen nu ze zonder broed met een jonge moer zitten?
3. Als de jonge moer aan de leg is, oude raad eruit en kunstraat erin? Dus gewoon opnieuw, net als ik in het voorjaar had moeten doen, krap zetten en voorzichtig laten groeien? Of legt zo’n jonge moer direct alles vol?
4. Idee om de volle broedramen met honing te verzamelen en op 1 volk erop zetten zodat deze nog verzegeld kan worden?

Ondertussen heb ik zo hier en daar de bedrijfsmethode gelezen en ontdekt dat ik nog veel moet leren.

Maar goed…. Nu even vanaf dit punt: hoe ga ik verder?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant imkers

Bericht door Tieme » di 24 mei 2022, 07:48

De sleutel is, denk ik, dat ze in de honingkamer wat uitgebouwde raat moeten hebben en onder niet meer ruimte dan de broedramen en 1 raam voer. Dan gaan ze de honingkamer wel in. Zitten ze daar eenmaal, dan kun je beginnen met onderin kunstraat geven.

Hier heeft dat goed gewerkt. Ik heb ook een volkje op maar drie ramen dat toch honing door het rooster haalde en in de broedkamer opsloeg.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dadant imkers

Bericht door Hans van der Post. » di 24 mei 2022, 09:22

Bij dadant kast de grote van volk aanpassen aan de hoeveel broedruimte. Hier ben ik ook achter gekomen.
Het werkt!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten