Honing slingeren en dan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » vr 27 mei 2022, 12:20

Binnenkort ga ik voor de eerste keer honing slingeren, bij de vereniging waar ik bij aangesloten ben kan ik een honing slinger lenen, maar ik zit nog met een aantal vragen:
Welke stappen moet ik nemen als voorbereiding,
Wat moet ik doen als ik mijn honing heb geslingerd,
Kan ik de honing gelijk in potjes doen,
Wat moet / kan ik doen met de lege honingraatramen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door DontPanic » vr 27 mei 2022, 12:52

De ruimte waar je gaat slingeren goed schoonmaken van te voren (en alle materiaal, zeven, emmers etc.).

Als je bijenuitlaten gebruikt deze 2 dagen van te voren onder de honingkamers plaatsen. Ik doe dit bij voorkeur in de ochtend.

Na het slingeren moet de honing nog een aantal dagen in de emmers blijven staan. Dan komen alle kleine wasdeeltjes, schuim en eventuele andere onzuiverheden naar boven drijven. Die kun je dan afschuimen door een vel keukenfolie of kaaspapier erop te leggen en dit in 1 keer eraf te halen. Daarna kun je de potjes afvullen.

De honingkamers gaan bij mij na het slingeren weer terug op de volken. Na de zomeroogst sla ik de honingramen nat op in transparante dozen (wasmotten houden niet van licht). Zorg wel dat dit alleen raten zijn waar nooit broed in heeft gezeten anders grote kans op wasmotten.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » vr 27 mei 2022, 14:44

:handgestures-thumbup: Bedankt DontPanic

Ik heb nog een vraag ik heb potjes die gebruikt zijn geweest en nieuwe deksels, hoe moet ik deze behandelen, nog een keer in de vaatwasser?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door BrennuS » vr 27 mei 2022, 15:15

Qua potjes werk ik altijd met nieuwe potjes en deksels (puur gemak anders moet je alles op beschadigingen controleren en deksel passen etc).

Ik geef de glazenpotjes een snelle wasbeurt en zet ze daarna in de oven die ik opwarm tot 110 graden voor ca. 20 minuten en dan rustig laat afkoelen in de oven. Potten zijn dan steriel en mankementen komen aan het licht. De deksels kook ik tijdens het vullen even uit, laat ze drogen en draai ze erop. Qua planning doe ik het meestal tijdens het koken en dan kan ik s'avonds vullen ;-)

Zoals DontPanic aangeeft, ik laat de honing na een zeef/filteren, rijpen na het slingeren (minimaal 1 dag maar kijk wat mijn planning toestaat).

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » vr 27 mei 2022, 15:36

:handgestures-thumbup: Bedankt BrennuS
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door gerard.b.w.vos » di 31 mei 2022, 13:42

Een cursus bijenhouden misschien wel gevolgd?

Over bijenproducten en het oogsten en verwerken dus niet veel opgestoken of wordt daar niets meer over onderwezen in de aangeprezen cursussen?
Dit forum is voor vragen op alle terrein van de imkerij, en hopelijk eerlijke antwoorden hieromtrent van diegene die voldoende kennis hebben en dat graag willen delen.
En die zijn er gelukkig nog wel.
De basiskennis ontbreekt echter schromelijk.
Verneem dat kennis bijenproducten bij nieuwe en aankomende bijenhouders schrikbarend tekort komt.
Volgen die nieuwe bijenhouders wel een cursus? En wat wordt daar mbt bijenproducten dan onderwezen?

Mag zelf soms en presentatie verzorgen mbt bijenproducten zoals, verwerken bijenproducten, honinganalyse, pollen e.d.
Het is dan triest te vernemen dat die kennis van de bijenproducten schromelijk te kort schiet op alle fronten.

Waar blijft NBV met voorlichting hierover?
Doen ze niet! Dat wordt afgeschoven naar andere partijen is mij gemeld!

B.v. etikettering van geoogste honing, de houdbaarheid, de inmiddels verplichte analyse van ter verkoop aangeboden honing, hoe te bewaring, herkomst-omschrijving e.d.
Waar blijft die informatie van die duur betaalde (contributie) bijenhoudersvereniging(en)

Zie het plaatje van een “imker” die honing op een markt aan de consument ter verkoop aanbied.
zoalshetbeslistnietzoumoeten.jpg
Is dat wat de toekomst is?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » di 31 mei 2022, 16:04

gerard.b.w.vos schreef:
di 31 mei 2022, 13:42
Een cursus bijenhouden misschien wel gevolgd?

Over bijenproducten en het oogsten en verwerken dus niet veel opgestoken of wordt daar niets meer over onderwezen in de aangeprezen cursussen?
Dit forum is voor vragen op alle terrein van de imkerij, en hopelijk eerlijke antwoorden hieromtrent van diegene die voldoende kennis hebben en dat graag willen delen.
En die zijn er gelukkig nog wel.
De basiskennis ontbreekt echter schromelijk.
Verneem dat kennis bijenproducten bij nieuwe en aankomende bijenhouders schrikbarend tekort komt.
Volgen die nieuwe bijenhouders wel een cursus? En wat wordt daar mbt bijenproducten dan onderwezen?

Mag zelf soms en presentatie verzorgen mbt bijenproducten zoals, verwerken bijenproducten, honinganalyse, pollen e.d.
Het is dan triest te vernemen dat die kennis van de bijenproducten schromelijk te kort schiet op alle fronten.

Waar blijft NBV met voorlichting hierover?
Doen ze niet! Dat wordt afgeschoven naar andere partijen is mij gemeld!

B.v. etikettering van geoogste honing, de houdbaarheid, de inmiddels verplichte analyse van ter verkoop aangeboden honing, hoe te bewaring, herkomst-omschrijving e.d.
Waar blijft die informatie van die duur betaalde (contributie) bijenhoudersvereniging(en)

Zie het plaatje van een “imker” die honing op een markt aan de consument ter verkoop aanbied.

zoalshetbeslistnietzoumoeten.jpg

Is dat wat de toekomst is?
En wat wil u hiermee zeggen? Ik vraag een eenvoudige vraag en krijg van twee leden een fatsoenlijke antwoord waar ik iets aan heb en van u krijg ik een preek over mij heen waar ik niet om gevraagd en totaal geen zin in heb.
Als u geen zinnig antwoord op mijn vraag kan geven ben dan aub zo beleefd en schrijf dan niets, dank u.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Wvga
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 20:00
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gem. Midden drenthe
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Wvga » wo 01 jun 2022, 12:17

Inderdaad, alles goed schoon maken voor gebruik en de honing zeven. Even in een goed afgeslote (voedsel)emmer laten staan om vervolgens af te schuimen en in potten te doen.

Voor eea aan info betreft bijenproducten en etikettering, heeft het bijkersgilde hier ook wat van online staan. Volgensmij is er ook eens een document beschikbaar geweest op de site. Betreffende hygiëne bij het houden van bijen en het verwerken van producten.

Maar opzich wel een terechte opmerking hier boven. Als.het goed is moet dit in de cursus zijn mee genomen. Je werkt wel met voedingsmiddelen en daar zijn afspraken over betreffende etikettering, hergebruik potten en deksels, enz.

Voor eigengebruik en/of in directe kring is het iets minder spannend of het in de hak pot gaat. Maar voor verkoop zeker niet de bedoeling.

Maar succes met het slingeren en geniet van je eerste honing!
Groet,
Wouter :be1:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » wo 01 jun 2022, 15:14

:handgestures-thumbup: Dank je Wouter
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Honing slingeren en dan?

Bericht door Erick » vr 03 jun 2022, 11:10

Wat doen jullie met het zegelwas die nog gemengd is met honing?
Ik heb het nu in een zeef gedaan boven op een opvangbakje om nog wat honing eruit te laten lopen, maar dan de honing eruit spoelen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten