Geluidsoverlast door darren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenhoudernoob
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 mei 2022, 15:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Geluidsoverlast door darren

Bericht door Bijenhoudernoob » di 31 mei 2022, 16:02

Goeiemiddag Allen,

Ik ben nu net een jaar begonnen met Bijenhouden en het is wat lastiger dan ik had gedacht. Ik heb 1 buck fast volk. Deze is een maand geleden gaan zwermen en hebben toen al mijn precious honing meegenomen, op 1 enkele BK raam na. Mijn kast opstelling is het volgende: 2 BK een moerrooster en 1 HK.

Ik heb de volgende vragen.
1.Wat zou het gedrag kunnen betekenen? Ik zie veel Darren op de vliegdek en ze maken veel geluid. Ik zie geen stuifmeel op de pootjes.
2. Kan het zijn dat er geen moer meer in het volkje zit? Ik vind het lastig om de koningin te onderscheiden van de rest.
3.Hoe zou ik haar het best kunnen stippen als ik haar weet te vinden?
4. Hoe krijg ik mijn Bijen in de honing kamer? Er zijn er nu maar een stuk of 12 in de HK bezig met verkennen.
5. Waarom lijken ze niet naar boven te willen? Ik heb destijds een HK met 10 kunstraampjes erop gezet en het af en toe gecontroleerd. Dat is nu ook al 3 weken terug. 6. Kan ik ze mischien lokken door suikerwater op de HK te leggen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan helpen. Ik zit net niet met mijn handen in me haar.

Vriendelijke groeten.

M

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast door darren

Bericht door tomer » di 31 mei 2022, 18:52

Geluidsoverlast door darren? Vliegende darren zijn luider dan werksters...dat klopt. Dat er darren vliegen is normaal. Darren halen geen nectar of stuifmeel.
Een zwerm neemt honing mee om enkele dagen van te leven, maar dat zijn geen kilo's.
Met 1 BK hadden ze mss wel in de HK gegaan. Nu zit er waarschijnlijk een kraag honing in de bovenste BK.
Met nieuwe kunstraat is het moeilijker om ze in de HK te krijgen dan met uitgebouwde ramen, dan zet je ze beter krap (1BK en daarop HK).
Nu ze gaan zwermen zijn (1x of ook meerdere nazwermen?) Is het volk klein geworden. Nu zullen ze zeker niet snel meer in de HK iets gaan doen.
Zit er nu een nieuwe koningin is de kast? Ook al zie je ze niet, je kan wel zien of er eitjes/larven te zien zijn.
Indien een maand na de voorzwerm nog geen eitjes, dan zit er mss geen koningin in.
Als je ze vindt en je hebt nog geen ervaring met koninginnen merken, kan je dit best doen dmv een merkbuisje. Maar noodzakelijk is het niet, ze gaan dit jaar niet meer zwermen, dus waarom zou je ze moeten opzoeken.
Suikerwater hoort niet thuis in een honingkamer.

Bijenhoudernoob
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 mei 2022, 15:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast door darren

Bericht door Bijenhoudernoob » wo 01 jun 2022, 19:50

Dag Tomer 8-)

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. :clap:

Geluidsoverlast door darren?
Ja ik had er een filmpje van gemaakt maar ik kan geen mp4 uploaden in de bijlage. Ik ga even uitzoeken hoe dat moet. Dan kun je het zelf horen.

1x of ook meerdere nazwermen?
Ik was er zelf niet bij, maar het was een zwerm ter grootte van boom. Dus ik denk 1 zwerm?

Zit er nu een nieuwe koningin in de kast? Mijn deductie vaardigheden zijn nog altijd in ontwikkeling. :lol: Dankjewel voor de handige tip.

Krap zetten dus.. :think: Wat nou als ik de moerrooster een etage naar beneden verplaats? Dan zet ik alle ramen met broed in de eerste BK met wat bijenbrood. Moerrooster erop. En daarop de tweede BK en HK waarvan ik een paar BK ramen vervang met nieuwe om honing bouw te stimuleren?

Groeten!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast door darren

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 jun 2022, 23:05

Als er nog moerdoppen zijn moet er geen geen moerrooster in zitten. Stel dat een een jonge moer in zit en ze moet nog op bruidsvlucht.........
Blijf in dit stadium van het bijenvolk af je verpest het proces!!
!Hans.

Bijenhoudernoob
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 mei 2022, 15:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast door darren

Bericht door Bijenhoudernoob » do 02 jun 2022, 11:00

Hee Hans en Tomer

De moerdoppen die erin zitten zijn allemaal geopend. Het waren er een stuk of 4. Mischien toch wel meerdere zwermen gehad? :idea:

Hier een link naar het filmpje
https://youtu.be/W_k_3XWYhnY

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast door darren

Bericht door tomer » do 02 jun 2022, 11:51

Als je niet hebt ingegrepen, zullen er idd nog 1 of meerdere nazwermen geweest zijn. Normaal gezien loopt er nu dan een jonge koningin rond, tenzij deze niet is teruggekomen van de bruidsvluchten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten