overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Bericht door sikkie68 » vr 17 jun 2022, 20:40

hoi allen,
ik heb 1 dag geleden een klein eigenwijs zwermpje +- 2 bekers bijen en een q geschept van een bbq in mijn buurt waar kindertjes spelen het moest daar echt weg, ze begonnen al te bouwen onder de bbq . Het zwermpje was een dag ervoor ook al door mij geschept maar zijn grotendeels weer terug gevlogen naar de zelfde plek. terwijl ik echt alle bijen heb afgeveegd. op de bijenstand niet ver daar vandaan(500 meter) kroop de q onder een bodem van een ander volk en heeft er 3 uur lang oriënterend gevlogen.
Nou heb ik wel een 6 ramer maar daar was het DACHT IK te klein voor, dus heb ik het in een apidea kastje gezet. met 3 kleine stukjes waswafel. koel gezet in de schuur met wat fondabee, water en ventilatie open ook door de hoge temperaturen een vertilator in de ruimte aan gezet om oververhitting te voorkomen. het is dus nu 1 nacht en dag geharmoniseerd.
Nu wil ik het mini volkje VANAVOND LAAT buiten zetten en het liefst toch in een 6 ramer hebben met sluitblokken in mijn tuin 5 meter van mijn andere kasten. :doh: :think:
nou heb ik een paar vragen

1 is de tijd van het harmoniseren genoeg om opnieuw te orienteren
2 hoe zet ik de bijen over in een 6 ramer als ze misschien al gebouwd hebben
3 hoeveel raampjes geven

suggesties of tips WELKOM, ik heb dit nog niet eerder gedaan, groetjes
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Bericht door sikkie68 » za 18 jun 2022, 14:57

hoi gisteravond het gehele apidea kasje in de 6 ramer gezet met 2 wafels. de apidea gister avond 22.30 open gedaan, vandaag invliegen op de kast , vanavond apidea afslaan in de kast en de ramen in het midden zetten met er naast sluitblokken, er is vol op dracht en water. restje fonda bee erbij op de bodem..
:pray: hoop dat ze snel groter worden. zal het in de komende week controleren op uitbouwen daarna voorlopig met rust laten. :whistle: :whistle: :snooty:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Bassy
Berichten: 10
Lid geworden op: do 22 nov 2018, 14:16
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Bericht door Bassy » zo 26 jun 2022, 21:33

Ik lees de post een weekje later..
Hoe is het gegaan? Nog een update?


Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk


Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Bericht door sikkie68 » di 28 jun 2022, 17:51

hoi hier een update: heb vanmiddag gekeken of ze bouwden en jahoor! voor aan de kast een klein kluitje bijen en wat uitgebouwd raat, het stelt nog niet veel voor.
t volkje is wel klein hoor pfffff, ik zit er hard over na te denken om er toch maar wat gesloten broed en wat honingkamerbijen er bij te zetten want dit gaan ze niet halen.....ondanks dat er dracht is heb ik ze naast de aanwezige 2 raampjes 1 lik raam en een voer raam gegeven , de apifonda is denk ik toch wat taai..
ik weeet niet of het een nazwerm is maar dan hebben ze in ieder geval wat vloeibaar voer en leg capaciteit voor de hare majesteit.
morgen toch maar een raam gesloten broed en jonge hk bijen er in afslaan :pray: :think:

laterzzzz
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: overzetten klein zwermpje van Apideakast naar 6 ramer

Bericht door sikkie68 » wo 29 jun 2022, 10:32

Na overleg met mijn BIJENVADER toch afgezien van reddingsoperatie hij heeft me de spiegel voor gezet , het mini volkje zal n zorgen kind zijn en je weet geeneens wat je in huis hebt, ik laat het op zijn beloop het zou een wonder zijn als ze de tijd kunnen overbruggen om evt eitjes te doen volgroeien verzorgen te bouwen enz ik laat het hierbij :neutral:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten