Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Sayenna » wo 27 jul 2022, 22:35

Zo langzamerhand begint het seizoen ten einde te komen en ik ben in mijn hoofd al druk bezig met hoe ik mijn eerste volk goed ga inwinteren. Ik heb van alles geleerd en gelezen, en ik kom er nog niet helemaal uit. Zowel mensen, zoveel meningen als het om imkeren gaat merk ik!

Mijn volk is een aflegger met jonge moer, en is vooral nog bezig met bijen maken. Ze zitten op een BK + HK die allebei echt vol zitten met bijen.
De HK bevat op dit moment drie volledig verzegelde ramen, een aantal gedeeltelijk verzegelde ramen en nog ramen met alleen (open) honing of alleen nog uitgebouwde was. Ik wil graag de drie ramen oogsten. De rest wil ik aan de bijen geven voor de winter.
Hun BK bevat voornamelijk broed en niet zoveel honing/stuifmeel. Eén van de buitenste ramen bevat aan één kant wel gedeeltelijk verzegelde honing. Maar het is zeker niet genoeg voor ze, ze moeten echt meer honing in hun BK krijgen.

Ik heb geleerd op de cursus dat de HK er straks af mag/moet en dat ze dan alleen op één (of twee) BK worden ingewinterd. Een BK zou dan genoeg honing moeten bevatten voor de winter met de buitenste ramen en de randen honing om het broednest heen. Maar nu is daar nog niet genoeg honing. Een tip die ik kreeg is de HK onder de BK te zetten zodat de bijen alle honing naar boven gaan slepen (naar de BK). Doen ze dat ook met al verzegelde honing?
Tevens wil ik binnenkort een mierenzuurbehandeling doen.

Ik wil de bijen goed en gezond en met genoeg voer de winter insturen... waar doe ik goed aan? Vragen die ik heb:
- Is de HK naar onder verplaatsen een goed idee? Gaan de bijen deze honing inderdaad verplaatsen?
- Moet ik de HK weghalen of is het juist beter deze met ramen en al te laten staan (en waar dan?) zodat ze genoeg ruimte hebben voor het volk en de voorraad?
- Is een BK met honing inderdaad voldoende voor een volk of hebben ze de HK ook nodig? Gaat de tros wel naar de voorraad toe als het niet zo direct naast de tros te vinden is?
- Wanneer moet ik echt gaan bijvoeren? Ze hebben nu zeker nog geen 15kg, ook niet met de HK. Ze zijn nog wel bezig met binnenhalen van honing.

Alvast bedankt!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door bee-tree » do 28 jul 2022, 00:38

Ligt er een koninginnerooster tussen BK en HK ?

Heb je gekeken hoeveel BIJENBROOD er in de raten van de 'honing'kamer zit
boven het broed van de broedkamer ? Dat eiwit- en mineralenrijke bijenbrood
van pollen moet je daar laten zitten.
Dat hoort bij de 50 procent van de natuurlijke wintervoorraad om gezonde
winterbijen te laten ontstaan in de herfst en daarna al in januari en februari
tot er nieuw stuifmeel te halen valt.
50 % van het wintervoer mag bietsuiker zijn tenzij je puur natuurlijk wilt
imkeren.
Zelf winter ik in bij GROTE volken met een kleinere honingkamer-hetende
kamer BOVENOP de grotere broedkamer-hetende kamer als de volken brede
randen bijenbrood onder de randen met puur honing in de kleinere "zolder"
hebben opgeborgen. Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Tieme » do 28 jul 2022, 08:03

Hi Sayenna,

Wat je goed kan doen, is het volk de bakken laten houden die het nu heeft. Broedkamer en honingkamer samen is een mooie maat voor een wintervolk. Ook voor het broed van een zomervolk trouwens. Maar dan heb je volgend jaar wel broed in deze honingkamer. Wat sommige imkers daarom doen is de bakken omwisselen. De honingkamer onder en de broedkamer boven. De bijen gaan dan de honing verplaatsen naar de bovenbak. Je wil echter ook met mierenzuur behandelen en dan moet er al een rand voer boven het broed zitten. Mierenzuur werkt nu heel goed en eerder behandelen heeft voordelen ten opzichte van even wachten.

2 opties:

Optie 1: alleen het moerrooster weghalen, 6 liter voer geven en als dat op is, behandelen met mierenzuur. Zou ik doen.

Optie 2: moerrooster weghalen en bakken wisselen. 6 liter voer geven en kijken of er na een week een rand voer boven het broed zit. Als dat nog niet zo is, nog weer een week wachten en wat voeren tot het wel zo is en dan behandelen. Bij deze methode kan het nog even duren voordat je kan behandelen.

Veel succes.

Bee-tree, waar komt die stelling van 50% bietsuiker vandaan?

groeten, Tieme

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door bee-tree » do 28 jul 2022, 12:28

Sayenna, 2022 is een bijzonder jaar;
Alle typen volken hebben zich sterker ontwikkeld dan in een doorsnee-jaar;
gelukkig óók jouw broedaflegger.
'n Oorzaak: enorme stuifmeeldracht, waardoor er gebroed is van
bodemlat tot toplat in de grote broedkamer;
gevolg : mijn onderste honingkamers moeten bijenbroodkamers
genoemd worden.
De echte honingkamers zitten en zaten boven die 'broodtrommel'.

'n Kamer met bijenbrood onder de broedkamer plaatsen
tijdens de winter, heeft beschimmeld stuifmeel tot gevolg
dat na de winter als witte droge worstjes de kast wordt uit gewerkt.
De imker krijgt de schrik op het lijf,omdat die denkt dat het kalkbroed is.

Dus: opgeslagen bijenbrood [en als kostbare (zie imkerwinkels)
bijenbrood-korrels te koop aangeboden]...

dat bijenbrood wordt vanuit de 'kelder....'
NIET' naar de 'kraamkamer' verhuisd.
Dus het blijft waar het is ; geen gesleep vanuit die koude etage.
Ergo; Winter dus in zoals het volk thans in de kast zit.
Voor experimenteren met je enige 'lieveling' uit Buckfast
is het nog te vroeg. :mrgreen: Zjef :b10:

P.S. Tieme, je hebt toch geleerd dat 'n bijenvolk MINSTENS 10 kilo
honing moet houden en 10 kilo brandstof van de imker extra moet
ontvangen in de vorm van de koolhydraten sacharose en invertsuiker
uit suikerbieten of mais, maar niet uit suikerriet,
om de grilliger wordende winterse perioden te overleven.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Tieme » do 28 jul 2022, 13:43

Hi Beetree,

nee, dat heb ik niet zo geleerd. Wel dat ze met voldoende voer de winter in moeten. Sommige volken hebben op wat kantramen honing zitten, sommige niet. Ze krijgen allemaal voer bij tot er 20 kilo in zit. Daarvan is vrijwel nooit 10 kilo honing. Vorig jaar waren er zelfs aardig wat volken die niet eens 10 kilo honing gehaald hebben. De 10 kilo is dus maar weer gewoon door iemand geroepen.

groeten, Tieme

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Sayenna » do 28 jul 2022, 19:44

Bedankt voor de reacties!
Er ligt inderdaad een rooster tussen de BK en HK.

Ik begrijp dus dat ik beter de HK kan laten staan waar die staat, maar wel rooster er tussenuit. En dan volgend jaar er een rooster tussen (na check of de koningin onderin zit) zodat er geen broed meer in de kamer is na een tijdje? Natuurlijk pas als de bijen weer goed op gang zijn.
Kan ik nog wel die drie ramen oogsten of zeggen jullie "blijf er maar helemaal vanaf en voer alleen bij?"'
Als ik de ramen oogst, geef ik ze gewoon nieuwe ramen terug neem ik aan?
Ik zag eigenlijk met name broed, open honing of verzegelde honing, en hier en daar wat stuifmeel. Bijenbrood eigenlijk niet echt, maar ik heb daar ook niet heel goed naar gekeken (ik moet nog echt ervaring opdoen waar ik op moet letten). Ze hadden wel veel stuifmeel dacht ik, dus misschien hebben ze dat al 'omgebouwd' naar bijenbrood en heb ik dat aangezien voor broed of honing, omdat ik nu zo weinig stuifmeel zag.
Het volk oogt wel echt gezond en actief. Varroa heb ik eigenlijk nog niet echt waargenomen, maar ik wil ze wel graag behandelen en uiterlijk half augustus.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Tieme » ma 01 aug 2022, 08:12

Hi Sayenna,

Je kunt nog wel 3 ramen oogsten. Je moet de medemens immers ook laten zien wat de bijen voor je betekenen.

daarna inderdaad het moerrooster weg en voeren maar.

Hoe je volgend jaar met het volk aan de gang gaat kun je nog even over nadenken. dat hang er helemaal vanaf wat de uitgangspositie in april is.

groeten, Tieme

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren, wel honing in HK maar niet in BK

Bericht door Sayenna » vr 05 aug 2022, 10:26

Ik heb drie ramen geoogst, het was mooie lindehoning, bijna 2.5kg!

Ik heb het rooster weggehaald en ze 2x 2L gevoerd. Dat was snel weg.
Vandaag ga ik ze behandelen met mierenzuur. Dit doe ik dan boven op de HK want die staat dus bovenaan (waar mogelijk al wat broed in zit).

Het wordt dan nog wel even interessant hoe het te doen in het voorjaar. Ik zou de huidige HK dan niet willen gebruiken voor oogst, maar alles wat de bijen nieuw halen in het voorjaar eventueel wel. Dus dan moet ik denk ik wel wat gaan switchen met bakken zodat ze nieuwe honing in een nieuwe, schone HK kunnen stoppen die niet behandeld is met mierenzuur en waar geen overtollig wintervoer in zit.
Het is een beetje vooruitlopen op de zaken natuurlijk. Ze moeten eerste de winter goed doorkomen. Het is echter een krachtig volk met een enthousiaste koningin, ik heb er wel vertrouwen in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten