Voeren en Hitte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Voeren en Hitte

Bericht door Erna » wo 10 aug 2022, 13:58

Beste collega's


Ik vraag me af of het verstandig is om de bijenvolken te beginnen opvoeren, normaal begin ik rond deze tijd met voeren in een oplossing van 2:1 maar met de komende hitte weet ik niet of dat wel een goede zaak is. Wie kan mij hierover iets nuttigs zeggen ik vind er ook niks ergens in de literatuur van terug.

Met groetjes,
Erna

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeren en Hitte

Bericht door Primus » wo 10 aug 2022, 18:43

Dag Erna,


Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je nu met deze hitte voert, in de bijenkasten is de temperatuur als er broed is ook tussen de 34° en 35°
Natuurlijk moet je wel zien dat de porties snel verwerkt worden anders gaat er schimmel in de voerbakjes komen.
Veel succes;
Mvg CP

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Voeren en Hitte

Bericht door Sayenna » vr 12 aug 2022, 20:34

Mijn redenering was om juist bij te voeren nu omdat er zo weinig te halen is met deze hitte. Maar ik weet niet in hoeverre dat klopt.

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Voeren en Hitte

Bericht door Japs » za 13 aug 2022, 16:56

Ik voer zelf in de periode na de honingoogst tot voor het inwinteren heel licht suikerwater: 2kg in een 5L jerrycan, en dan aftoppen met water. De volken krijgen hiervan een geringe hoeveelheid, bij voorkeur 2x 500mL of als het anders niet gaat 1x 1L per week..
Belangrijkste is inderdaad dat het snel wordt opgenomen omdat het met de hoge temperaturen snel kan gisten. Het lichte voeren houdt de moer op gang en de beperkte hoeveelheid voorkomt dat het broednest al volloopt.

Door het voer slap aan te bieden hoeven de bijen het niet tot nauwelijks te verdunnen om het te consumeren. Dus erg geschikt om nu raat mee uit te laten bouwen (alhoewel ik dan zodra ze de voerbak gevonden hebben wel wat meer zou voeren.

Het inwinteren met sterker suikerwater (2:1) begin ik pas aan na de (eventueel) tweede varroabehandeling medio September.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten