Honingoogst in mei vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Honingoogst in mei vraag

Bericht door Paul67 » ma 20 feb 2023, 22:18

Hallo, ik heb een vraag:

stel je hebt een bijenvolk. Dat volk komt nu uit de winter in goede staat. Gewoon een goed volk dus.
Dan wordt het maart en dan gaat dat volk groeien. Dan komt april en het volk groeit door.
Als je dan honing in mei wil oogsten (eind mei), moet je dan wachten met het maken van een aflegger (tot na mei)
of kun je dat gewoon al in april doen (als je dat wil)? En als je dan zou wachten tot eind mei, zit je dan niet
in de zwermperiode?
Want ik denk: als je een aflegger in april maakt, heb je weliswaar 2 volkjes, maar heb je dan überhaupt bijen genoeg
per volk om zowel te groeien als een HK (met nieuwe raat!!) voor eind mei te vullen met honing?

Groet, P

Japs
Berichten: 38
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingoogst in mei vraag

Bericht door Japs » di 21 feb 2023, 00:46

Als je honing wilt oogsten kun je denk ik het beste een vlieger maken of een demaree toepassen wanneer de bijen aangeven dat ze willen gaan zwermen. Je verliest meer honing met een zwerm en de gevolgen daarvan dan een goed uitgevoerde zwerm verhindering. Demaree heeft het voordeel als bijen in het productie volk te behouden maar zou je eventueel meer dan eens toe moeten passen in het seizoen. En ze vereist redelijk veel inspectie werk.

Als de dracht er naar is kunnen de bijen ook met aflegger prima een HK uitbouwen en vullen. Onder gunstige omstandigheden: dus niet te veel volken op locatie, voldoende regen en voldoende zonnige vlieguren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten