Onorthodoxe kunstzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sambo81
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 16:18
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Onorthodoxe kunstzwerm

Bericht door Sambo81 » ma 03 apr 2023, 18:05

Hallo,

Omdat ik bijna de gehele maand mei niet in de gelegenheid ben om mijn volken te controleren op zwermneiging (en ook geen maatregelen kan nemen), ben ik het volgende van plan:

11 april in beide kasten een koninginnerooster tussen de broedkamers plaatsen

20 april in beide kasten checken in welke broedkamer geen open broed zit -> daarvan de helft van de ramen overplaatsen naar een nieuwe kast, 1 raampje met open broed (uit het sterkste volk) overplaatsen naar de nieuwe kast -> nieuwe kast tussen de twee andere kasten plaatsen en bijvoeren met suikerwater, vliegopening verkleinen tegen roverij.

24 april dopverjonging toepassen

3 mei doppen breken

Op deze manier hoop ik een zwerm te voorkomen, zonder dat ik meteen voor beide volken een klassieke koninginneaflegger hoef te maken, wat misschien te belastend is zo vroeg in het seizoen. Bovendien vind ik 3 volkjes voor nu meer dan genoeg.

Heeft dit kans van slagen, of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onorthodoxe kunstzwerm

Bericht door Fish » di 04 apr 2023, 11:01

De term dopverjonging is nieuw voor mij, kan je dit misschien uitleggen?

Als ik het goed begrijp, neem je gesloten broed uit twee kasten en maak je hier een nieuwe kast van. De vragen die ik heb gaan eigenlijk vooral over de bijen in het nieuwe volk. Laat je de bijen bijvoorbeeld op de ramen zitten als je ze over zet? Voeg je bijen toe aan de kast? Als je een groot (gesloten) broednest creëert in de nieuwe kast zal je toch ook veel bijen moeten hebben om de warmtehuishouding in orde te krijgen. Maar als je bijen uit twee volken bij elkaar doet, heb je weer kans dat ze elkaar afmaken. En als je een heel groot volk maakt met heel veel uitlopende bijen, dan kan dat ook weer problemen geven. Dus ik ben benieuwd hoe je hier over hebt nagedacht.

Andere vragen die ik zou hebben; hebben de bijen iets uit te bouwen? Hebben ze honingkamers om honing op te slaan? Laat je je oude kasten op 1 broedkamer staan ook als de koningin deze bijvoorbeeld helemaal al vol heeft gelegd?

Of het kans van slagen heeft, natuurlijk. Er is een kans dat dit goed gaat. Belangrijker is denk ik de kans van falen. Is het prachtig weer in april en mei, heb jij misschien gigantische volken en een super dracht, dan zie ik het nog wel gebeuren dat er kasten gaan zwermen. Dan hangt het van jouw omstandigheden af of dit een groot probleem is of niet.

Sambo81
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 16:18
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Re: Onorthodoxe kunstzwerm

Bericht door Sambo81 » di 04 apr 2023, 12:23

Hoi Fish,

Dank voor je reactie. Dopverjonging wordt hier uitgelegd: https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Dopverjonging Ik heb dat eerder toegepast en het werkt goed.

Ik wil inderdaad gesloten broed uit twee kasten bij elkaar voegen in een nieuwe kast, incl opzittende bijen. Ik veronderstel dat de bijen zich achter het moerrooster moerloos voelen na 10 dagen, dus dat het verenigen geen probleem zou vormen, maar dat is natuurlijk allerminst zeker.

In de nieuwe kast zullen in eerste instantie weinig haalbijen zitten, want die vliegen volgens mij af naar hun eigen volkjes. Ik zou er wel een BK met raampjes met kunstraat op kunnen zetten, zodat ze wat uit te bouwen hebben.

De oude kasten blijven op 2 BK staan - ik vervang in elk volk 5 volle broedraampjes met lege raampjes die ze kunnen uitbouwen en beleggen. Daarnaast zet ik er dan ook een HK op.

Misschien allemaal te ingewikkeld en beter om gewoon twee klassieke koninginneafleggers te maken...

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onorthodoxe kunstzwerm

Bericht door Fish » di 04 apr 2023, 12:32

Weer wat geleerd over dopverjonging. Ken het principe wel, maar lijkt mij vooral veel gedoe in de kast op een tijdstip dat de doppen nog kwetsbaar zijn. Maar dit terzijde.

Inderdaad een boel handelingen en werk, persoonlijk houd ik het graag simpel. Als je als enige reden had dat je maar één in plaats van twee extra volken hebt aan het eind van de streep, dan is het misschien minder ingrijpend om gewoon twee afleggers te maken en ze eventueel samen te voegen na een tijdje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten