Welk raamformaat heb ik?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jdruwe
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:31
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Welk raamformaat heb ik?

Bericht door jdruwe » di 11 apr 2023, 22:40

Hey!

Ik heb samen met een vriend een cursus imkerij gevolgd, nu beginnen we aan de praktijk.
Mijn vriend zijn opa is een 10 tal jaar geleden overleden en was ook imker, we hebben het geluk veel van zijn materiaal te kunnen hergebruiken. Nu vroeg onze begeleider welk formaat we van kast/ramen gebruiken zodat hij ons kan voorzien van een nieuw volk.
Ik denk dat de raampjes oorspronkelijk zelf gemaakt zijn want ze wijken onderling telkens een paar mm af, hier een schets inclusief maten:

raam.png

De begeleider denkt Langstroth maar ik check het graag nog eens hier, iemand een idee?

Groetjes
Jeroen

Baru
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door Baru » wo 12 apr 2023, 08:42

Mijn eerste gevoel zei me dat dat wel eens kon kloppen, maar volgens de raammaten van https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raammaten
lijkt het eerder een zander.

Geen idee of hier veel gebruik van wordt gemaakt. Ik ken vooral dadant en simplex hier in de buurt.
You make your own paradise

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door Fish » wo 12 apr 2023, 10:17

Heb je veel van deze ramen en/of kasten? Het lijkt mij niet dat je (exact) deze in de handel kan krijgen, mogelijk krijg je op termijn een probleem als je nieuw materiaal nodig hebt. Ik weet ook niet wat jullie ambities zijn, mocht je maar één of twee volkjes houden dan voldoet dit natuurlijk prima.

jdruwe
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:31
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door jdruwe » wo 12 apr 2023, 23:20

Baru schreef:
wo 12 apr 2023, 08:42
Mijn eerste gevoel zei me dat dat wel eens kon kloppen, maar volgens de raammaten van https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raammaten
lijkt het eerder een zander.

Geen idee of hier veel gebruik van wordt gemaakt. Ik ken vooral dadant en simplex hier in de buurt.
Ah Zander zou inderdaad ook wel eens kunnen.

jdruwe
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:31
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door jdruwe » wo 12 apr 2023, 23:22

Fish schreef:
wo 12 apr 2023, 10:17
Heb je veel van deze ramen en/of kasten? Het lijkt mij niet dat je (exact) deze in de handel kan krijgen, mogelijk krijg je op termijn een probleem als je nieuw materiaal nodig hebt. Ik weet ook niet wat jullie ambities zijn, mocht je maar één of twee volkjes houden dan voldoet dit natuurlijk prima.
We hebben 3 volwaardige kasten en meer dan 100 raampjes. Mijn vriend denk erover na om de kasten om te bouwen zodat er simplex raampjes inpassen maar ik weet niet of dat zo een goed idee is. Het idee is wel in de toekomst om een beetje te groeien. Nu beginnen we elks met 1 volk.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door mick » do 13 apr 2023, 07:59

Zander is goed verkrijgbaar hoor.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 apr 2023, 09:05

jdruwe schreef:
wo 12 apr 2023, 23:22
Het idee is wel in de toekomst om een beetje te groeien. Nu beginnen we elks met 1 volk.
Dan zou ik adviseren om gelijk met simplex te beginnen . Het is een handicap om met verschillende raammaten te werken .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Welk raamformaat heb ik?

Bericht door Fish » vr 14 apr 2023, 09:33

mick schreef:
do 13 apr 2023, 07:59
Zander is goed verkrijgbaar hoor.
Als dat goed past dan is dat natuurlijk prima. Maar als daar volgens de meting al een 5mm hoogte verschil in zit, en misschien nog eens speling extra, dan krijg je mogelijk dat er teveel ruimte ontstaat tussen de bakken. Wellicht even goed nameten nog of even uitproberen hoe een Zander raam valt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten