Bestuiving

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Bestuiving

Bericht door Ruinerweg » di 18 apr 2023, 16:59

Ik kreeg de vraag voorgelegd of bijen voor de bestuiving van fruit, b.v. appels en peren tegelijkertijd op dezelfde bloemen vliegen of dat ze een keuze maken: of op de peer of appel of dat dezelfde bijen op beide bloesem vliegen.

Ik kan me voorstelen dat ze eerst voor de nectar met de meeste suiker gaan, ook zou het kunnen dat de één van beide soorten eerder nectar geeften dat de bijen daar dan eerst naar toe gaan. hete was een vraag van een imker die bij een teler staat die en peren en appels teelt.
( en ik weet dat je geen appels met peren moet vergelijken!) :think:

Roel Broekman,

Ger
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:51
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door Ger » di 18 apr 2023, 22:14

De peren bloeien (in het zuiden) nu al en de appels duurt nog even dus dat is geen probleem.
Ger

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door Jaap v.Popering » di 18 apr 2023, 22:27

Ten eerste zijn bijen bloemvast , maar dat is niet per volk maar per bij . dat betekend dat een bij op een bloemsoort gaat foerageren tot deze niets meer geven maar stapt dan over op een ander soort .
Honingbijen vliegen meestal op de plant van welke de meeste nectar met het hoogste suikergehalte is
Dat betekend dat de bijen ,s morgens op de peer kunnen vliegen en ,s middags op de appel .
Dan is er niets mis met de bestuiving want de stempel van de appel is niet ontvankelijk voor stuifmeel van de peer .
Er zullen bovendien nog meer bloemsoorten tegelijkertijd door de bijen uit één volk bevlogen worden . Ik denk aan paardenbloem e d .

Dat is mijn mening .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten