Mini zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Mini zwerm

Bericht door Liesje » za 29 apr 2023, 20:10

Hallo,

Ik wou daarnet het gras afrijden en op ongeveer 3 meter voor de kasten zat en groepje bijen in het gras.
De 2 kasten die hier staan waren allebei goed aan het vliegen, daar leek op het eerste zicht niets mis mee.

Als ik hierover opzoek, vind ik dat dit waarschijnlijk een voorzwerm is omdat een oude koningin niet ver van de kast weg gaat.

Enig idee waarom de oude koningin zou kunnen weg gaan?
Het lijkt mij zo vroeg op het jaar dat er al een zwerm is. Ik had er nooit aan gedacht dat dit nu al zou kunnen gebeuren.

Het was nu te laat op de dag en al iets te fris om nog controle te doen bij de 2 kasten maar dat ga ik uiteraard morgen wel doen.
Waar moet ik op letten als ik die controle doe?

Ik heb geen zwermbak dus ik heb een klein kastje voor 3 ramen vlak aan de kleine zwerm gezet met honing in de kast in de hoop dat ze er sevves
zelf in gaan kruipen.

Iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mini zwerm

Bericht door Hans van der Post. » za 29 apr 2023, 23:44

Lies heb je van je koninginnen de vleugeltip geknipt om een zwerm te voorkomen?
Oja en let op, een zwerm(pje) neemt altijd voedsel mee in hun honingmaag.
Als je honing smeert op de raten trekt dit ongenode gasten aan.
Een zwerm moet je pas na 4 dagen voeren. ze hbben immers voor de eerste dagen voer bij zich.
Laat hier weten wat er aan de hand is.
!Hans.

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Mini zwerm

Bericht door Liesje » zo 30 apr 2023, 16:48

Ik heb nog nooit de vleugeltip afgeknipt. Ik leer het imkeren van mijn grootvader die dat meer dan 40 jaar gedaan heeft en hij heeft nooit vleugels geknipt. We hebben ook nog nooit een zwerm gehad dus dit is echt een primeur. Maar ik ga dat vleugelknippen zeker eens bekijken, dankjewel alvast voor de tip!
Ik heb daarnet controle gedaan in de kast waar deze zwerm uit komt. Ze hebben al heel veel honing, zelfs al stukken verzegeld (terwijl in de kast ernaast er nog zo goed als geen honing is). Er zitten zo veel bijen in, het lijkt alsof ze echt met teveel zijn. Alle ramen zitten volledig vol. Er is heel veel gesloten broed en nog een beetje open broed. Er waren wel 3 doppen, nog niet gesloten, vol koninginnebrij.
Ik heb gelukkig zowel in deze kast als in de kast ernaast veel darren gezien, ik dacht dat het daar nog te vroeg voor zou zijn, maar hopelijk komt er dus een nieuwe koningin en raakt ze ook bevrucht.
Ik heb een raam weggenomen en een volledig nieuw gehangen zodat er terug ruimte is voor de bijen voor bijenbrood te stockeren. Er waren 3 ramen met gesloten broed dus als die allemaal uitlopen de volgende dagen is ook daar weer ruimte.
Ik denk dus dat de koningin gaan lopen is omdat het te vol zit. Maar ze heeft echt niet veel bijen mee.

Ik heb een 3-ramer gevuld met ramen uit de 2 andere kasten (zonder de bijen) en ik heb zoveel mogelijk van de bijen uit het gras gehaald en in dat kastje gezet. Ik hoop dat de rest er nu mee in kruipt. Ik heb vandaag de koningin niet gezien in de zwerm.


Ik vul ineens mijn eigen bericht aan. Daarnet telefoon gekregen van vrienden waar ook een kast van mij staat dat er een grote zwerm in een boom hangt. Zeer vreemd. Mijn bijen willen nooit doppen maken, ik probeer al jaren uit te breiden, nu gaan ze ineens allemaal doppen maken en zwermen :doh: Dit was een grote zwerm, direct in een kast kunnen doen. De oorspronkelijke kast geopend en daar zitten veel gesloten doppen in dus daar gaat snel een koningin uit komen.

Het drieramertje in mijn eigen tuin heb ik nu kunnen sluiten want alle bijen zijn daar in gekropen.
De oorspronkelijke kast waar deze zwerm uit komt, zijn aan het baarden. Die zitten echt met teveel dus die ga ik dringend moeten splitsen of ik heb nog een zwerm zodra de eerste koningin er is vrees ik.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Mini zwerm

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 30 apr 2023, 18:19

Elke situatie is weer anders, maar het volgende lijkt wel wat op hetgeen Liesje momenteel meemaakt.
Vandaag ook een zwerm gehad waarbij het moertje vlak voor de kast in een struikje is blijven hangen met een flinke handvol bijen. De hoofdmoot van de zwerm zocht iets verderop een plekje hoger in een boom, maar kwam later weer terug bij/in de kast.
Toen ik het moertje wilde pakken, vloog ze weg (maar kon de hoofdmoot niet bereiken), ik vond haar even later weer voor de kast.
Het volk stond op 2 broedkamers met 2 honingkamers erop. De onderste broedkamer verdeeld over twee zesramers. De ene zesramer met het moertje, de andere met opzittende bijen en een raam met doppen. Het hoofdvolk één raam met doppen gelaten, rest gebroken.

Nu hangt er ook een flinke baard onder de vliegplank van het hoofdvolk, maar er is genoeg plaats in de kast hoor. Ik denk dat het "zwermgedrag" hier mee te maken heeft.
Vriendelijke groet, Eddy

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Mini zwerm

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 01 mei 2023, 09:51

De "baardbijen" die nog onder de vliegplank hingen vanmorgen op een doek afgeveegd en alsnog in de kast laten lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten