Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Sayenna » di 23 mei 2023, 16:19

Vlak voor mijn vakantie heb ik op zaterdag 13 mei een broedaflegger gemaakt van mijn groeiende volk. Ik heb toen ook de koningin gespot en haar in een klem gehad om haar te merken - dat was nog niet gedaan. Ze ontsnapte echter uit de klem toen ik haar wilde merken (beginnersfout...). Ik dacht haar toch gevonden te hebben en terug in de (oude) kast gedaan te hebben, maar bij de controle vandaag in mijn oude volk vind ik geen larven, alleen gesloten broed. Echter hebben ze ook niet echt redcellen gemaakt. Ik zag twee doppen die op iets van koninginnedoppen leken, maar eentje zat tussen de kamer en het rooster dus die trok ik kapot bij de controle.
Het volk is niet narrig en is met name bezig met het uitbouwen van alle ramen (aangezien er redelijk wat ramen zijn gegaan naar het nieuwe volk) en honing halen.
Het nieuwe volk heeft drie gesloten doppen zover ik kon zien.

Ik weet nu niet goed wat te doen. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Raam met dop omhangen van nieuwe naar oude volk? Afwachten of redcellen toch iets worden? Wachten tot doppen uitlopen en proberen koningin over te zetten? Ergens een raam larven vandaan halen?

Edit:
Ik was net nogmaals in het grote volk om mogelijk een raam om te hangen met een dop uit het kleine volk, en toen zag ik dat er een hele mooie grote pinda in het grote volk hing. Die had ik eerder niet gezien. Ik denk dat ik er wel vanuit mag gaan dat inderdaad de koningin gesneuveld is, en dat ze toch een mooie redcel hebben kunnen maken.
Wel op een ouder larfje denk ik, want ze zitten komende vrijdag op de dertiende dag en deze pinda was echt groot, en de doppen in het kleine volk zijn veel kleiner.

Enige wat ik me nu afvraag of ik nog doppen moet breken, in het oude én nieuwe volk. Oude volk heeft dus één supermooie pinda en verder twee magere doppen waarvan één kapot (zover ik weet; ik heb er al eentje over het hoofd gezien dus). Nieuwe volk heeft in ieder geval drie niet al te grote doppen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 mei 2023, 19:27

Ik zou zo mogelijk de doppen verdelen en vrijdag kijken of zij uitgelopen zijn .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Hans van der Post. » di 23 mei 2023, 23:47

Jaap v.Popering schreef:
di 23 mei 2023, 19:27
Ik zou zo mogelijk de doppen verdelen en vrijdag kijken of zij uitgelopen zijn .
:handgestures-thumbup:
Als je de doppen verdeeld schud de ramen NIET AF!! De kans dat de poppen in de doppen beschadigen! :?
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Fish » wo 24 mei 2023, 09:27

Ik zou persoonlijk niet gaan breken met de doppen die jij omschreven hebt, kans op een zwerm is voor mij in dit geval acceptabel klein. Het is natuurlijk anders als je 10-20 mooie doppen hebt, maar in deze situatie lijkt het al of ze met de hakken over de sloot een koningin kunnen produceren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 mei 2023, 10:01

Fish schreef:
wo 24 mei 2023, 09:27
Ik zou persoonlijk niet gaan breken met de doppen die jij omschreven hebt,
Ik lees
Het nieuwe volk heeft drie gesloten doppen zover ik kon zien. Daar is volgens mij de broedaflegger mee bedoeld en kunnen heel goed volwaardige doppen zijn.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Fish » wo 24 mei 2023, 10:48

Is misschien meer een persoonlijk iets, met 3 doppen ben ik niet zo bang voor een nazwerm, lost zich meestal zelf wel op.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 mei 2023, 12:14

Fish schreef:
wo 24 mei 2023, 10:48
Is misschien meer een persoonlijk iets, met 3 doppen ben ik niet zo bang voor een nazwerm, lost zich meestal zelf wel op.
Het ging volgens mij over een van deze doppen in een ander volk te gebruiken .
Bovendien zal ik NOOIT een volk op twee doppen zetten omdat het mogelijk is dat er dan eentje op de vleugels gaat .

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Sayenna » vr 26 mei 2023, 20:10

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vandaag (dertiende dag) beide volken bekeken.
Iet kleine volk had twee open doppen en de derde dop heb ik zelf voorzichtig opengemaakt. Echter zat daar niets in. De andere twee doppen waren ook echt klein (maar dat past denk ik bij redcellen). Het volkje was ook wat narrig.
Grote volk deed gewoon z'n ding en de pinda was ook open. Geen koningin gezien, ook geen andere doppen.

Op basis van wat ik gezien heb, heb ik de volgende theorie:
De koningin van het grote volk heeft nog even geleefd, maar was beschadigd door het avontuur en is afgekeurd door haar volk. Ze heeft een wisselcel belegd en dat is de grote pinda geweest. Daarna is ze of gestorven of vermoord. Het kleine volk heeft redcellen, die een stuk kleiner waren.
Ik heb namelijk vandaag gesloten broed gezien dat ik volgens mij dinsdag nog niet had, en dat kan eigenlijk niet als de koningin al op 13 mei overleden is. Ze moet dus nog even geleefd hebben.
Al had ik wel verwacht dat ik dan afgelopen dinsdag de larven nog gezien moet hebben, maar misschien heb ik dat over het hoofd gezien. Ik zag vandaag in ieder geval geen larven. Alleen gesloten broed (werkster en darren), en stuifmeel/honing.
Kleine volk doet niet echt veel, maar hebben sinds kort wel vliegbijen. Grote volk is lekker bezig met honing en alles uitbouwen, het is een enthousiast volk. Baal wel van mijn oude koningin, dat was een goede. Legde fantastisch en het is een rustig, lief en bedrijvig volk. Hopelijk is haar opvolger dat ook.

Als dit het geval is, hebben beide volken nu één (nog onbevruchte) koningin. En is het afwachten tot de bruidsvlucht en tot ze gaat leggen.
Voor een zwerm ben ik ook niet echt meer bang eigenlijk; ik hoop maar gewoon dat er nu een koningin in beide volken komt.

Wanneer zal ik weer kijken? Over een week? Wat raden jullie aan? :)

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 mei 2023, 21:30

Sayenna schreef:
vr 26 mei 2023, 20:10

Wanneer zal ik weer kijken? Over een week? Wat raden jullie aan? :)
Het best is om te wachten tot er gesloten broed in kan zitten . Volgens mij minimaal twee weken wachten .

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Koningin mogelijk verdwenen, wat nu?

Bericht door Sayenna » vr 26 mei 2023, 21:49

Ik zal dan nu even wachten en ze hun gang laten gaan! Hopelijk is dan alles goed straks.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten