Moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MarkB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 31 mei 2023, 15:36
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en Bastaard
Contacteer:

Moerloos volk

Bericht door MarkB » zo 11 jun 2023, 14:16

Ik heb vrijdag geconstateerd dat 1 van mijn nieuwe koninginnen 2 weken na het uitlopen nog niet aan het leggen was.
Om te zorgen voor een nieuwe koningin heb ik er vrijdag een raam met eitjes uit een andere kast ingehangen.
Ik bedacht mij alleen vandaag dat ik al doppen heb in de kast ernaast die vandaag op de 13e dag zitten en ik dus ga breken.

Nu vroeg ik mij af: Kan ik een koningin uit dit andere volk in het moerloze volk laten lopen, om zo weer sneller nieuw broed te hebben, of gaat dit niet goed doordat ze deze niet accepteren?

Groet!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 11 jun 2023, 17:48

Je schrijft dat de moer na twee weken niet aan de leg is, maar is ze nog wel aanwezig?
Invoeren van een jong moertje dat vrijkomt bij doppen breken is altijd te proberen, ik zou een kooitje met een klein suikerpropje gebruiken. Voorwaarde is wel dat het niet leggende moertje is verwijderd, anders is het sowieso kansloos.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Fish » ma 12 jun 2023, 09:16

Je doet de moerproef bijna goed, nu nog wachten tot ze doppen trekken (of niet). Dus eerst even kijken of er überhaupt doppen zijn getrokken. Zo ja, dan ontbrak de koningin, kan je de doppen (of het raam) verwijderen, en een andere moer invoeren.

Echter zal er tóch een moertje (of leggende werksters) inlopen als er geen doppen getrokken zijn op het nieuwe raam, en dan wordt invoeren wat complexer. Dal zal je het moertje moeten opzoeken en verwijderen, voor je een nieuwe invoert.

FGriekspoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 04 jun 2023, 12:57
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Locatie: Lisse / Sassenheim
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door FGriekspoor » ma 12 jun 2023, 10:45

Als je dan toch leggende bijen constateert in de kast is het het een hetzelfde verhaal een raam inzetten met broed en eieren, enkel moet je de hele kast leeg kloppen op staat of in de buurt van de kasten.
De leggende bijen kunnen niet terug vliegen naar de kast enkel de vliegende.
Maar als je op dit punt zit met een volk dan merk je dat al gauw de bijen zijn veel geïrriteerder als normaal.
Er is dus geen nood en altijd een oplossing voor een moerloos volk.

MarkB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 31 mei 2023, 15:36
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en Bastaard
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door MarkB » do 15 jun 2023, 16:10

Vandaag gezien dat 1 van mijn volken ondanks het doppen breken toch een nazwerm heeft, ik heb alleen eigenlijk het liefst 1 groot sterk volk. Kan ik door de koningin dood te maken de nazwerm weer samenvoegen met het oorspronkelijke volk?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Hans van der Post. » do 15 jun 2023, 22:41

MarkB schreef:
do 15 jun 2023, 16:10
Vandaag gezien dat 1 van mijn volken ondanks het doppen breken toch een nazwerm heeft, ik heb alleen eigenlijk het liefst 1 groot sterk volk. Kan ik door de koningin dood te maken de nazwerm weer samenvoegen met het oorspronkelijke volk?
Ik zou de nazwerm houden totdat een van beide moeren aan de leg is gekomen en dan een moer naar de eeuwige drachtvelden sturen.
Bij het verengen zou ik voor de zekerheid een enkele krant gebruiken.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten