Hevige reactie op steek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gerben_
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 16:51
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Hevige reactie op steek

Bericht door Gerben_ » do 13 jul 2023, 11:43

Deze week ben ik gestoken door twee bijen, in mijn voet en in mijn onderarm, mijn voet zwol een beetje op tot aan mijn enkel en mijn onderarm zwol op van elleboog tot pols. Ik ben wel vaker gestoken en tot aan deze week merkte ik dat de reactie op een steek afnam. Waar ik eerder een flinke bult kreeg ter grote van een 2 euro munt, leverden de laatste steken nauwelijks nog een bult op. Tot aan de twee steken deze week.

Ik heb een aantal gedachten hierover.

- Toenemende allergische reactie. Her en der lees ik dat het kan zijn dat er door herhaaldelijk steken sprake kan zijn van een opbouw van immuniteit, of van een opbouw van een allergische reactie. Bij mij was er sprake van een opbouw van immuniteit. De laatste steken voor deze week waren vergelijkbaar met een muggenbult. Zijn er gevallen bekend van imkers die eerder een opbouw van immuniteit hadden en daarna ineens een opbouw van allergische reacties?
- Andere samenstelling gifstoffen. Mijn volken hebben net een nieuwe koningin, zou het kunnen zijn dat de nieuwe bijen een andere verhouding hebben van gifstoffen, of andere gifstoffen, waartegen ik nog geen immuniteit heb opgebouwd?
- Tijdelijke verminderde weerstand. Zijn er imkers die ook een opbouw hebben gezien van immuniteit, maar dan af en toe toch eens een steek hebben die wel een zwelling oplevert.
- Gestoken op een ongelukkige plek. Wellicht ben ik toevallig twee keer gestoken op een plek waar het gif zich makkelijker kon verspreiden. Dat zou wel heel toevallig zijn, maar ook niet helemaal uitgesloten.
Laatst gewijzigd door Gerben_ op do 13 jul 2023, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Allergische reactie op steek

Bericht door Eilandspolder » do 13 jul 2023, 12:32

Mijn oudste (inmiddels overleden) broer werd vaak gestoken. Deed daar heel laconiek over. Maar van de ene op de andere dag werd hij super allergisch en was de boodschap van de medici dat een volgende steek wel eens hele naren gevolgen kon hebben. Niet veel later moest hij het imkeren opgeven.
Het is dus niet zo dat als je een tijd lang geen ernstige reactie heb dat ook altijd zo blijft. Garantie tot aan de voordeur.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Allergische reactie op steek

Bericht door Astrid Schoots » do 13 jul 2023, 15:31

Dag Gerben, ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar ik heb wel wat eigen ervaringen of overtuigingen:
1. een bult kan soms wel tot een halve arm of been omvatten, maar dan is er nog steeds géén sprake van een allergische reactie, wèl van een hevige reactie. Bij een allergische reactie heb je over je hele lichaam verschijnselen, of ook inwendig (ademnood enz).
2. soms heb je pech en 'valt de steek verkeerd' en is de zwelling veel groter, en bij een latere steek kan het weer meevallen, althans bij mij. Een dikkere bult was bij mij geen opbouw van allergie. Ook is van grote invloed hoe de angel verwijderd is, oftewel of er veel/weinig gif onder de huid kwam.
3. ik heb nooit verschil bemerkt adv andere koninginnen
4. ik zou wel proberen het aantal steken laag te houden, dus weinig rommelen in je volken (en eruit blijven als ze kriegelig reageren), nooit kaalslingeren want daar worden ze ook kriegelig van, bovenal zachtaardig en zeer slow-motion werken. Succes!

Gerben_
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 16:51
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Allergische reactie op steek

Bericht door Gerben_ » do 13 jul 2023, 15:54

Eilandspolder schreef:
do 13 jul 2023, 12:32
Mijn oudste (inmiddels overleden) broer werd vaak gestoken. Deed daar heel laconiek over. Maar van de ene op de andere dag werd hij super allergisch en was de boodschap van de medici dat een volgende steek wel eens hele naren gevolgen kon hebben. Niet veel later moest hij het imkeren opgeven.
Het is dus niet zo dat als je een tijd lang geen ernstige reactie heb dat ook altijd zo blijft. Garantie tot aan de voordeur.
Bedankt voor het delen van deze informatie. Dit is dus iets waar ik rekening mee moet houden. In welke mate was er sprake van een super allergische reactie? Wat waren de symptomen?

Gerben_
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 16:51
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Allergische reactie op steek

Bericht door Gerben_ » do 13 jul 2023, 16:13

Astrid Schoots schreef:
do 13 jul 2023, 15:31
Dag Gerben, ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar ik heb wel wat eigen ervaringen of overtuigingen:
1. een bult kan soms wel tot een halve arm of been omvatten, maar dan is er nog steeds géén sprake van een allergische reactie, wèl van een hevige reactie. Bij een allergische reactie heb je over je hele lichaam verschijnselen, of ook inwendig (ademnood enz).
Dank je voor het maken van dit onderscheid. Dan was het geen allergische reactie, maar een hevige reactie.
Astrid Schoots schreef:
do 13 jul 2023, 15:31
2. soms heb je pech en 'valt de steek verkeerd' en is de zwelling veel groter, en bij een latere steek kan het weer meevallen, althans bij mij. Een dikkere bult was bij mij geen opbouw van allergie. Ook is van grote invloed hoe de angel verwijderd is, oftewel of er veel/weinig gif onder de huid kwam.
De steek in mijn onderarm was door mijn imkerjas heen, daar heeft de angel niet lang in mijn huid gezeten. Die in mijn voet heb ik er na tientallen seconden pas uit kunnen halen. In eerste instantie merkte ik er weinig van, pas na uren begonnen de ledematen op te zwellen, rood en pijnlijk te worden. Bedankt voor het delen van jou ervaring dat het soms verkeerd kan vallen en dat dit bij mij ook het geval geweest kan zijn.
Astrid Schoots schreef:
do 13 jul 2023, 15:31
3. ik heb nooit verschil bemerkt adv andere koninginnen
Duidelijk. Ik las hier op het forum dat er eerder in het jaar sprake kan zijn van meer gif in de gifblaas. Maar dat is dan tegengesteld aan mijn ervaring.
Astrid Schoots schreef:
do 13 jul 2023, 15:31
4. ik zou wel proberen het aantal steken laag te houden, dus weinig rommelen in je volken (en eruit blijven als ze kriegelig reageren), nooit kaalslingeren want daar worden ze ook kriegelig van, bovenal zachtaardig en zeer slow-motion werken. Succes!
Ik probeer het zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan. Wekelijks even kijken hoe het gaat en alleen door de kast als er iets raars aan de hand is. Ik had nu de rare situatie dat er geen brias meer was en moest ruimte maken voor een raam met brias van een ander volk. Ik vermoed dat het volk moerloos was, daar worden ze ook onrustig van. Ik loop vaak op blote voeten door de tuin, zo af en toe stap ik dan op een bij. Ook werk ik vaak met blote handen in de kast. Voorlopig zal ik even wat meer bescherming hanteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 33 gasten