vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Hans Somers » ma 07 aug 2023, 16:16

Ben een beginnende imker dus vergeef me; Waarom is de vliegspleet in het midden? Mij lijkt het dat de bijen de warmte beter huishouden om die vliegspleet ( zover mogelijk als het kan) aan een zijkant te maken. Dan is een zijkant relatief koud en een zijkant relatief warm. Die queen zal welzeker zo slim zijn om haar eitjes te leggen in warmere gedeelte en de voedsel voorraad in het kouder gedeelte op te slaan!

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door bee-tree » ma 07 aug 2023, 17:39

[de[deElke kant heeft meer of minder kanten of zijden, dus voor- en nadelen.
vanavond hoop ik ze te noemen. Het kost me veel tijd 0m foutloos te typen......
Het is nu om half zes etenstijd en Oetze staat op radio -Noord klaar om luisteraars aan het woord te laten komen over misbruik van moers bestekkast :o . Zj.

Het ielgat op het zuid-Oosten gericht is in de korf-imke rij in streken met een mild zeeklimaat
een geliefde vliegopening. De vorm van de bijenwoning is minder van belang als de imker
op prijs
ste]t dat de bijen op tijd aan het werk gaan dus zodra het
ochtendzonnetje de lucht
opwarmt tot zoals vandaag tot 14 graden en de bloemen ook op temperatuur komen.

De westkant is de richting vanwaar de meeste regen komt en die dus vliegplank
en vliegspleet
weliswaar schoon houdt maar de bijen niet naar de zin is . Bijen verschonen zich als mijn lapjeskat.

Uit de NoordWest -hoek waait vaak een koude krachtige wind evenals uit he N.Oosten in het voorjaar
als het fruit bloeit en Het koolzaad. De
vliegspleten op Noord-West en Noord-Oost zijn geen geliefde
kast [n- en uitgangen

Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Baru » ma 07 aug 2023, 20:24

Dag hans,

Zoals over zoveel onderwerpen in onze schoonen hobby is ook hier wel al veel zin en onzin en discussie over gevoerd.

Ik heb zelf meegekregen mijn kasten op een plekje te zetten waar je in de ochtend wat zon hebt en de middag wat schaduw hebt, preferabel door een loofboompje. Zet ze op een verhoogje om de grondvorst te vermijden. Uiteraard zet je je kasten uit de wind. En met of zonder gesloten bodemplaat? Voer voor discussie.

Algemeen idee, geef een handje hulp door moeder natuur de bijtjes te laten helpen. Na het koudst van de nacht is er snel warmte, op het heetst van de dag is er beschutting. In de winter geen blad aan de bomen, dus kastje staat nog beschut en ontvangt veel zon, als ze mocht schijnen.

Trek ik deze wijsheid door naar jouw vraag, denk ik dat dit gegeven veeleer "historisch" gegroeid is. Bij een korf is t geheel immers rond. Er is geen echte zijkant. Bij een kast... tja, mensen houden van symmetrie. Ikzelf maak mijn eigen kastjes en ik heb bij mijn 6-ramers steevast het gat aan het eerste of het tweede raam. Ik doe dit enkel omdat ik op mijn grote kasten in warmbouw werk en de meeste verkochte zesramers bij ons in de buurt zijn in koudbouw. Ik merk geen verschillen op, dit doe ik louter uit eigen gewoonte. Ik heb een styropor 6ramer gehad waarbij het deksel beschadigd was geraakt, de bijen hebben toen die opening opengeknaagd en de originele werd dichtgekit met was en propolis.

Waar ik naartoe wil, is dat ik denk dat het allemaal zo nauw niet steekt. Ze trekken hun plan wel :-)
You make your own paradise

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Hans Somers » ma 07 aug 2023, 23:21

Dankjewel beiden, Interessante gezichtspunten. Tja vooral die warmbouw zet me aan het denken en brengt me op een vraag die misschien een ander inzicht geeft. Baru, je hebt ervaring met warmbouw. Worden de eitjes (broed) vooral achterin de kist gelegd of maakt dat niet uit en dus ook in het raat bij de ingang? Of is dat eerste raat juist geen broed? groet van hans

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Japs » di 08 aug 2023, 00:13

6ramers heb ik niet op warmbouw, maar reguliere kasten wel.
Bij een 1baks 11 ramer zit er in vrijwel alle gevallen honing aan de voorzijde van het eerste raam, pollen aan de achterzijde en de overige ramen zijn vanaf mei ca. 90% broed.
Bij de lange kasten (32 raams) zie ik dat de eerste 2 ramen flink honing/pollen zijn, en dan het broednest begint een door de kast heen een soort parabool vorm heeft. Die stopt doorgaans overigens wel abrupt tegen een honingmuur aan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 aug 2023, 08:37

Hebben jullie je wel eens afgevraagd om welke reden de bijen bij een reguliere kast in de herfst bij de vliegopening eindigen met het broed en het voer en stuifmeel aan de boven en achterzijde opslaan .
Broed..jpg
[a

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Hans Somers » di 08 aug 2023, 09:34

Hallo Jaap, Ik wil het graag weten? Warmtehuishouding?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 aug 2023, 09:55

De imkers maken een probleem van de warmtehuishouding maar de bijen zelf hebben daar geen enkel probleem mee .
1 cm bijen op de tros hebben een isolatie van 10 graden . De warmte van de bijen zit in de tros zelf .
De bijen eindigen in de herfst met het broed onderin bij de vliegopening , eten zich naar boven , dan naar achteren , en kunnen daar in een koude periode doodgaan van de honger terwijl zij aan de zijden volle ramen voer kunnen hebben .

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Hans Somers » di 08 aug 2023, 12:33

Hierbij opstelling van mijn vliegspleet..
Bijlagen
IMG-5367.jpg

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door bee-tree » di 08 aug 2023, 12:56

Jaap v.Popering schreef:
di 08 aug 2023, 09:55
De imkers maken een probleem van de warmtehuishouding maar de bijen zelf hebben daar geen enkel probleem mee .
1 cm bijen op de tros hebben een isolatie van 10 graden . De warmte van de bijen zit in de tros zelf .
De bijen eindigen in de herfst met het broed onderin bij de vliegopening , eten zich naar boven , dan naar achteren , en kunnen daar in een koude periode doodgaan van de honger terwijl zij aan de zijden volle ramen voer kunnen hebben .
Terecht iherintroduceert Jaap het woord WARMTEHUISHOUDING.De overheden maken ons
warm om verantwoord te stoken om verspilling van energie tegen te gaan van maar wel mens en dier comfortabel en gezond te laten huizen. Voorbeeld : Van 'n bijenwoning kan met behulp van 'n houten
langwerpig 2 cm dik blok de zomerspleet dicht gemaakt worden. Er zitten 2 kerven van 5 millimeter
hoog en 2 cm breed en 5cm uit elkaar in aan de ene kant van het blok en 1 kerf van 10 cm lang en
5mm hoog
aan de tegenoverliggende zijde. Bekijk ze op 'n webwinkel.
Volgens moderator Hans! is de nectarzomerdracht voorbij maar de kweek van winterbijen niet.
Bij mijn volken komt nog veel bleekgeel stuifmeel binnen van Perzikkruid en Boekweit. Zj. :b10:

P>S Bleekgeel als Vanillepudding waarin de fabrikant spaarzamer met Vaniile is omgesprongen :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 43 gasten