vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 aug 2023, 16:14

Bij ons staan al de vliegopeningen vol open totdat wij begin September in gaan winteren .
IMG_9090.jpg

Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Baru » di 08 aug 2023, 18:30

Hans Somers schreef:
ma 07 aug 2023, 23:21
Dankjewel beiden, Interessante gezichtspunten. Tja vooral die warmbouw zet me aan het denken en brengt me op een vraag die misschien een ander inzicht geeft. Baru, je hebt ervaring met warmbouw. Worden de eitjes (broed) vooral achterin de kist gelegd of maakt dat niet uit en dus ook in het raat bij de ingang? Of is dat eerste raat juist geen broed? groet van hans
Ik zie doorgaans eerst een raampje waar ze massaal veel pollen in steken, soms zelfs twee, maar vroeg in het seizoen kan dit wel eens broed bevatten maar is eerder beperkt.

Je kan argumenteren dat ramen in koudbouw beter zijn voor de imker, want elk raampje heeft doorgaans voeding, broed en een redelijk gelijk verdeelde pollen/bijenbroodkrans. Met warmbouw heb je dat niet, dan is dat eerder geconcentreerd (ramen met puur pollen, daarna veeeeel broed, achterin iets meer honing). Maakt het lastiger om een zwakker volkje van een beetje extra vanalles te geven. Maar de bijtjes bouwen in het wild meestal warmbouw uit, en ik vind dat wel handig om direct een idee te hebben van de pollenreserves.

Maar dat is persoonlijke voorkeur :-)
You make your own paradise

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Hans Somers » di 08 aug 2023, 21:26

Dank allen, ineens weer heel wat geleerd.....

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegspleet in het midden, of aan zijkant?

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 aug 2023, 21:38

Baru schreef:
di 08 aug 2023, 18:30

Je kan argumenteren dat ramen in koudbouw beter zijn voor de imker, want elk raampje heeft doorgaans voeding, broed en een redelijk gelijk verdeelde pollen/bijenbroodkrans. Met warmbouw heb je dat niet, dan is dat eerder geconcentreerd (ramen met puur pollen, daarna veeeeel broed, achterin iets meer honing).

Maar dat is persoonlijke voorkeur :-)
Ook in koudbouw kunnen er volle ramen met stuifmeel zijn , dat is een kwestie van aanbod en opslaan . Dat heeft niets met warmbouw te maken .
IMG_8681 (2).jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten