Lengte van bijen angel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door Fish » vr 29 sep 2023, 10:14

Zeer interessant! Ik heb zelf zo'n ademend pak, ik geloof deze of iets wat er op lijkt. Maar ik begrijp dat je het nog efficienter/dunner zou kunnen maken met zo'n Air mesh? Is dat kosten technisch gezien ook interessant?

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » vr 29 sep 2023, 11:16

Nou, hoeft niet per se dunner. Je moet in elk geval de dikte hebben die er voor zorgt dat het angeltje er niet doorheen komt. Niet alleen van bijen maar ook van alle andere beesten.
Het gaat er mij om dat de stof heel soepel en zacht is gepaard aan een super goede luchtdoorlaatbaarheid. Dan krijg je het ook niet warm.
Verder moet het een losse broek zijn en een jack. Dus geen overall.

Dat pak van jou kan best een soortgelijk principe zijn trouwens. Ze geven wel aan dat de bij er 'moeilijk' doorheen kan komen. Het principe is niet helemaal waterdicht dus. Hoe dik is de stof van dat pak?

Qua kosten gaat dat wel meevallen denk ik. Die stof heb je soms al voor nog geen € 10,- per M2. Het kostenaspect is in mijn geval van secundair belang. Als ik een goede loden jas koop dan is dat vanaf € 350,- of zo. Daar komt nog eens een broek bij voor € 170. Maar buiten het winterseizoen heb je daar echt niets aan.

Nou ben ik zelf niet zo handig met draad en naald, maar daar heb je kleermakers voor. Ik heb ook al eens een broek laten uitrusten met een laagje Kevlar. Maar dat doet weer niet zoveel qua insecten en is veel te dicht dus ademt niet goed.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » do 12 okt 2023, 15:43

Niet helemaal onverwacht:
Er is al imkerkledij in de handel die gebruik maakt van air mesh.

De tussenlaag is dus zo dik dat een bijenangel er vanwege de dikte niet doorheen komt. Tegelijkertijd is het spul wel lekker licht en soepel en waait de wind er gewoon doorheen. Het is dus geen draagbare sauna. Vooral 's zomers handig lijkt me.

Ik heb er twee gevonden:

https://www.bbwear.co.uk/ultra-beekeeper-s-jacket

BBwear uit de UK heeft blijkbaar al vanaf 2019 een airmesh stof / pak in het assortiment. Deze pakken zijn ook getest op hoornaars en andere wespen.


De tweede is een US bedrijf, dus niet echt in de buurt. Ik heb ze een mailtje gestuurd met een verzoek om meer info, en of ze exporteren naar de EU.

https://comfortprosuits.com/what-is-the ... -air-mesh/


Ik kan in elk geval mijn allergische kennis berichtten. Misschien is het wat voor hem zodat hij de hobby weer kan oppakken.

Voor mij is het nog geen oplossing want een wit pak schiet niet zo erg op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten