Beginnende Imker!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Japs » do 05 okt 2023, 00:06

Bij de tweede voorjaarscontrole haal ik nog verzegelde ramen weg. Die bewaar ik tot eind april/mei voor de afleggers, om als startvoer mee te geven. Wat overblijft markeer ik met een punaise en geef dat voor het inwinteren aan de bijen terug: Vervang het waar mogelijk met raat welke ik ga smelten. Zo raak ik 95% van de overtollige suiker voorraad kwijt. Soms in het voorjaar toch een paar ramen over van meer dan een jaar oud. Kras ze meestal open en hang ze in een horizontale kast. Of gewoon omsmelten dan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Hans van der Post. » do 05 okt 2023, 11:32

:clap: jij hebt het begrepen!
!Hans.

michel b
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » do 05 okt 2023, 21:49

ik had ook nog een paar honingramen die ik heb laten zitten bij het slingeren omdat ze niet verzegeld waren (had eigenlijk schudtest moeten doen maar voor mijn eerste oogst was ik wat voorzichtig). Wilde de bijen daarop ook laten overwinteren.
MAAR nadien heb ik 2*3w tymovar gelegd voor de varroamijt. Dus die honingramen zijn nu "besmet met tymovar" en niet meer voor menselijke consumptie. Dus in het voorjaar ook weghalen om eventueel aflegger te maken?? Of hoe doen jullie dat? :think: :think:

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten