Beginnende Imker!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Marije_en_Bas » vr 29 sep 2023, 09:24

De tip die ik kan geven is om lokaal met een imker cursus mee te doen.
Enerzijds leer je allerlei praktische zaken, handig voor als je je eigen volken aan gaat nemen.
Maar met dergelijke cursus bouw je ook een lokaal imker netwerk op.
Wij hebben onze cursus in 2017 gedaan en maken nog regelmatig gebruik van dat netwerk wat we nu dichtbij opgebouwd hebben

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Fish » vr 29 sep 2023, 10:21

Imkerverenigingen in de buurt zijn niet zo lastig te vinden hoor, kijk maar eens bij de NBV of Imkers Nederland.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Fish » vr 29 sep 2023, 10:51

HoningKoning schreef:
wo 27 sep 2023, 21:38
Ik heb me georienteerd en denk dat ik uit ben gekomen op Buckfast bijtjes, dit omdat ik er hele positieve dingen over lees hier.
Maak je niet druk om ras of wat dan ook als beginner, een gewoon bijenvolk is ook gewoon prima. Eigenlijk geldt hetzelfde advies als raam/kast types; als er rondom jou imkers zijn die veel van een bepaald ras gebruik maken, dan kan het wel makkelijk zijn om hetzelfde aan te houden. Ook heb je vaak makkelijk toegang tot een beginnersvolkje bij een basiscursus, maak je dan niet druk om het ras.

Naast deze vooral praktische overwegingen, is het imker-technisch uitdagend om een volk ras zuiver te houden. Maak je een foutje met een mooie rasmoer, dan kan dat een duur grapje worden. Vandaar dat ik je zou aanraden om wat ervaring op te doen met het imkeren, voor je aan rassen begint.

Uiteraard is het ook weer niet onmogelijk, dus mocht je een voorkeur houden voor rasbijen, sluit je dan wel aan bij een rasvereniging om tips en ondersteuning te krijgen (en misschien krijg je zelfs een startvolkje).

michel b
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » vr 29 sep 2023, 10:56

inderdaad, wordt ook een soort honing. Daarom mag je dus geen suiker geven tijdens de zomerperiode want dan krijg je "suikerhoning". Wordt nogal eens gedaan door malafide honingproducenten.
Voor het inwinteren eerst alle raten bekijken en schatten hoeveel voedsel ze overhebben. Een normale kast heeft +- 14kg voedsel nodig om de winter te overleven.

Michel

HoningKoning
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » vr 29 sep 2023, 18:04

Marije_en_Bas schreef:
vr 29 sep 2023, 09:24
De tip die ik kan geven is om lokaal met een imker cursus mee te doen.
Enerzijds leer je allerlei praktische zaken, handig voor als je je eigen volken aan gaat nemen.
Maar met dergelijke cursus bouw je ook een lokaal imker netwerk op.
Wij hebben onze cursus in 2017 gedaan en maken nog regelmatig gebruik van dat netwerk wat we nu dichtbij opgebouwd hebben
Ja die lokale cursussen zijn een beetje lastig zie ik, diegene waar ik bij zit is in belgie net over de grens, ik zit bij roermond en voor mij is dit 40 minuten rijden.
In de nederlandse vereniging worden deze locaties aangegeven vreemd genoeg, haha.

Ik zal eens verder zoeken, thanks!

HoningKoning
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » vr 29 sep 2023, 18:05

Fish schreef:
vr 29 sep 2023, 10:51
HoningKoning schreef:
wo 27 sep 2023, 21:38
Ik heb me georienteerd en denk dat ik uit ben gekomen op Buckfast bijtjes, dit omdat ik er hele positieve dingen over lees hier.
Maak je niet druk om ras of wat dan ook als beginner, een gewoon bijenvolk is ook gewoon prima. Eigenlijk geldt hetzelfde advies als raam/kast types; als er rondom jou imkers zijn die veel van een bepaald ras gebruik maken, dan kan het wel makkelijk zijn om hetzelfde aan te houden. Ook heb je vaak makkelijk toegang tot een beginnersvolkje bij een basiscursus, maak je dan niet druk om het ras.

Naast deze vooral praktische overwegingen, is het imker-technisch uitdagend om een volk ras zuiver te houden. Maak je een foutje met een mooie rasmoer, dan kan dat een duur grapje worden. Vandaar dat ik je zou aanraden om wat ervaring op te doen met het imkeren, voor je aan rassen begint.

Uiteraard is het ook weer niet onmogelijk, dus mocht je een voorkeur houden voor rasbijen, sluit je dan wel aan bij een rasvereniging om tips en ondersteuning te krijgen (en misschien krijg je zelfs een startvolkje).
Een ras vereniging?
Dat klinkt wel interessant, en is het lastig om ze ras zuiver te houden dan?
Ik heb veel te leren merk ik al, het klinkt wel SUPER interessant, zitten er ook uiterlijke kenmerken qua verschillen tussen die rassen dan?

Bedankt voor je reactie overigens!
Rassen voor nu nog niet dus misschien!

HoningKoning
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » vr 29 sep 2023, 18:07

michel b schreef:
vr 29 sep 2023, 10:56
inderdaad, wordt ook een soort honing. Daarom mag je dus geen suiker geven tijdens de zomerperiode want dan krijg je "suikerhoning". Wordt nogal eens gedaan door malafide honingproducenten.
Voor het inwinteren eerst alle raten bekijken en schatten hoeveel voedsel ze overhebben. Een normale kast heeft +- 14kg voedsel nodig om de winter te overleven.

Michel
Suikerhoning.... dat wist ik niet. Klinkt interessant - merk je hier verschil aan als je dit zou nuttigen qua smaak?
Want lijkt me dat dit toch wel een smerig truukje is anders wat je bijna niet kan traceren.
14kg suiker... wow... dat is flink.... hahaha
Ik zie mezelf al staan bij de supermarkt.... oef.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 okt 2023, 12:28

Ik koop al jaren suiker bij de supermarkt. (12 volken)
En ja elke keer even uitleggen. :D
Ja en je voert pas als de zomerdracht afgelopen is, hier begin aug.
nadat de honingkamers van de volken zijn afgehaald. dus geen suikerhoning.
!Hans.

michel b
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » wo 04 okt 2023, 18:33

wat ik mijzelf ook wel afvraag: wat gebeurt er met de opgeslagen suiker die ze deze winter niet verbruiken? Die zit dan toch wel in de volgende honingoogst??

Michel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 okt 2023, 21:10

michel b schreef:
wo 04 okt 2023, 18:33
wat ik mijzelf ook wel afvraag: wat gebeurt er met de opgeslagen suiker die ze deze winter niet verbruiken? Die zit dan toch wel in de volgende honingoogst??
Michel
Je haalt de honingkamers van de volken en slinger de ramen met honing. De gevoerde suiker wordt opgeslagen rondom het broednest.
Wat ze niet gebruiken blijft zitten en verzegeld in moeilijke tijden wordt deze suiker aangebroken.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten