Masaal naar buiten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BieneMaya
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 01 sep 2023, 13:13
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Vermoedelijk Buckfast
Contacteer:

Masaal naar buiten

Bericht door BieneMaya » wo 04 okt 2023, 15:14

Mijn bijen zitten in (duitse Zander) kasten en hebben ieder 2 broedkamers.

Ik wilde laatst even de een kast eenzijdig optillen om in te schatten hoe groot het volk ongeveer zou zijn (zonder dat ik ze te veel zou moeten storen)

Zodra ik echter de kast optilde kwamen er massaal bijen naar buiten (vrij boos) Ik heb de kast gelijk weer dichtgezet, met daarbij proberend zo min mogelijk bijen te pletten. Maar nu blijf ik me afvragen wat de extreme reactie veroorzaakt. Dit hebben ze niet eerder gedaan. Ze zijn bijgevoed en hebben genoeg voedsel.

Hebben ze last van verkenners/roof en reageren ze daarom zo heftig op het optillen van een broedkamer?

Ik kan de deksel er prima vanaf tillen zonder dat ze boos worden.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Masaal naar buiten

Bericht door Fish » wo 04 okt 2023, 15:54

Dicht zetten of pletten komen helemaal niet ter sprake als je de (gesloten) kast even optilt, ontbreekt er iets aan je verhaal?

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Masaal naar buiten

Bericht door bee-tree » zo 08 okt 2023, 23:38

Fish schreef:
wo 04 okt 2023, 15:54
Dicht zetten of pletten komen helemaal niet ter sprake als je de (gesloten) kast even optilt, ontbreekt er iets aan je verhaal?
Als het verschuiven van bevolkte kastdelen en optillen van de bebroedde kamer dat iets of
ietsepiets genoemd mogen worden dan zouden lichte trillingen ten gevolge van aardverschuivingen en
aardbevingen de oorzaak zijn van de opschudding [n de kast van de maya's enz.
Waarschijnlijk is de verstoring met een kracht van 5 megadyn gebeurd. Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Masaal naar buiten

Bericht door Fish » ma 09 okt 2023, 09:07

Als ze al in de kast aan het werk was dan kan dat de eerste aanleiding geweest zijn, anders als de kastdelen van elkaar zijn geschoven tijdens het tillen dan zal die luchtstroom/licht een trigger geweest zijn. Als ze de bodem heeft laten staan met het optillen dan geeft dat hetzelfde effect. Maar is nu een beetje raden naar wat er gebeurd is, als je de (dichte) kast in zijn geheel even een klein beetje optilt geeft dit meestal geen dramatisch effect, als je al iets merkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten