Bijvoederen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Bijvoederen...

Bericht door Fran » zo 22 okt 2023, 22:13

Als beginend bijenhouder, zit ik natuurlijk met heel veel vragen!
Één daarvan gaat dus over het bijvoederen. Is dat eigenlijk nodig/aangewezen?
Want ik las, dat als je suikerwater bijvoert, de honig eigenlijk niet van de beste kwaliteit is. Maar is dat ook als je bv aangekocht voeder gebruikt?
Gaat de honigkwaliteit daar ook van achteruit?
Ikzelf heb mijn eerste volk, dat nu de (Spaanse) winter ingaat, met een broedbak van 10 ramen met daarbovenop, een halve bak met 9 ramen waarvan er 7 (bijna) volledig gevuld zijn met honing. Grotendeels verzegeld.
Als ik nu suikerwater bijvoer, hebben de dames voor 1,5kg ongeveer een week nodig. .


mvg
Fran

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijvoederen...

Bericht door Fish » ma 23 okt 2023, 09:11

Je hebt het over honing en over bijvoederen. Graag per direct vergeten om nog honing uit een volk te halen dat gevoerd is. Eigenlijk heel logisch; jij geeft suikerwater, de bijen slaan dit op en vervolgens zou jij het er weer uithalen om te consumeren? Daar kan je nog flinke problemen mee krijgen. Eigenlijk is de honing vervuild, gecontamineerd. Om dit tegen te gaan voer je in de regel pas ná het afhalen van de honing, en wat er over is na een winter verwijder je voor afleggers of iets dergelijks. Dus niet stiekem slingeren in de lente omdat de kast nog zo vol zit, want dat eet je je eigen suikerwater en als de NVWA (of Spaans equivalent) je komt controleren heb je een groot probleem.

Is het nodig om te voeren? Dat hangt van de winter af en hoeveel voer ze reeds hebben opgeslagen. Je kan vrij nauwkeurig inschatten hoeveel honing er in de kast zit door het tellen van verzegelde ramen, en met ervaring leer je hoeveel voer er in een gemiddelde winter doorheen gaat. Voor de winters in Spanje zou ik het bijvoorbeeld niet weten, maar als ze 1,5kg per week opnemen dan is dat ook wel een signaal dat ze er niet meer heel veel bij willen of kunnen hebben.

Aangekocht voeder is volgens mij niet voor menselijke consumptie geschikt, maar sowieso moet je de honing niet willen vervuilen natuurlijk. Praten over honingkwaliteit kan ook niet meer, omdat het technisch gezien geen honing meer is.

Ik vermoed dat je nu zelf misschien bedenkt om je bijen dan maar te voeren met (ingekochte) honing, hiervoor wil ik je dan ook alvast waarschuwen. Het is namelijk één van de manieren waarop je Amerikaans vuilbroed kan introduceren. Bovendien zijn de potjes die je in de supermarkt koopt meestal geen echte honing, dus dan vervuil je je product alsnog.

Tenslotte, eigen honing terugvoeren zou kunnen. Maar liever imker-technisch oplossen door niet meer te slingeren na voeren.

Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Re: Bijvoederen...

Bericht door Fran » ma 23 okt 2023, 23:33

Hoi Fish.
Alast bedankt voor uw antwoord.
Maar de honing die de dames nu als vorraad hebben, blijft ook idd voor hen. Dat was toch de bedoeling.
Bijvoederen met honing is ook not done.
Dat begrijp ik.

Waar het mij eigenlijk over ging is, dat je toch leest dat een volk best wat ondersteuning kan gebruiken, als ze uit de winter komen.
Vitaminen en amino's bv, gewoon om hen een beetje te steunen en de koningin aan te zetten tot het leggen.
Maar als ik uw reactie nu zo lees, is dat volledig uit den boze, want dit zal de honing die ik graag zelf zou vergaren, contamineren.
Waar ik me ook een vraag bij stel is, stel je verzamelt de honing ergens eind augustus, je verwijdert de honingraten, dan ga je nog een Varoa behandeling uitvoeren waarbij de bijen dus toch een beetje "in rust" gaan, hoe krijgen ze dan nog een wintervoorraad bij elkaar, vraag ik me af.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijvoederen...

Bericht door Fish » di 24 okt 2023, 09:42

Vitaminen, aminozuren, ijzer en dat soort toevoegingen speciaal voor bijen bestaan wel, maar zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Persoonlijk gebruik ik ze niet en ken verder ook geen imkers die het wel gebruiken. Dus het hoeft niet, maar als je er toch heil in ziet zou je hier je eigen weg in moeten vinden.

Om de koningin aan te zetten tot leggen noem je drijfvoeren, in Nederland is dit niet nuttig.

Over hoe ze de wintervoorraad bij elkaar vinden, meestal moet die random augustus al grotendeels in de kast zitten. Zoveel bloeit er namelijk niet meer. In Nederland zijn heide en klimop voorbeelden van (late) dracht waar bijen nog vol voor gaan, ook na behandeling, en waar ze dus deels hun wintervoorraad mee opbouwen.

Daarnaast, als je slingert kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een X aantal ramen achter te laten voor de bijen zelf. Die zou je ook terug kunnen geven na het behandelen. Ook rondom het broednest zou er volop honing moeten zijn, als je ze op eigen honing wilt laten inwinteren. Bijvoorbeeld door ze op twee bakken in te winteren, dan is er over het algemeen ruimte genoeg voor de wintervoorraad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten